Anthropologica

URI permanente para esta comunidadhttp://54.81.141.168/handle/123456789/178510

ISSN: 0254-9212
e-ISSN: 2224-6428

Anthropologica del Departamento de Ciencias Sociales es una publicación de la Especialidad de Antropología de la Pontificia Universidad Católica del Perú que se edita desde 1983.

Anthropologica publica trabajos originales inéditos resultado de las investigaciones empíricas y etnográficas más recientes dentro de la antropología y disciplinas afines en el ámbito nacional e internacional, con énfasis en la región andina y amazónica. Se dirige a estudiosos de antropología, profesores universitarios, investigadores y académicos de las ciencias sociales y humanas.

La revista está compuesta por cuatro secciones: Artículos, Reseñas, Traducciones, y Testimonios para la historia de la antropología. Las temáticas dentro de estas secciones pueden ser muy variadas como se puede observar al revisar los números anteriormente publicados. Las mismas deben ser, sin embargo, relevantes a la antropología y disciplinas afines.

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    Conflictos del gas y su gobernanza: el caso de los guaraníes de Tarija, Bolivia.
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2010-03-26) Perreault, Thomas
    This article examines the implications of natural gas developmentfor Guaraní indigenous communities in southeastern Bolivia. Duringthe 1990s, the Bolivian government enacted a series of neoliberalreforms designed to attract international investment for natural gasand petroleum exploitation and to facilitate the export of hydrocarbons.Protests over the management and distribution of the benefitsderived from natural gas contributed diretly to the election of EvoMorales, Bolivia´s first indigenous president. Nevertheless, anddespite the pro-indigenous discourse of Morales and his MAS (Movementto Socialism) party, gas production has had negative effectsfor indigenous peoples in Bolivia´s Chaco region, who are directlyimpacted by extractive activities. This article examines the case ofthe Guaraní people of the Tierra Comunitaria de Orígen (OriginaryCommunal Land, TCO) Itika Guasu, in Tarija department, whereRepsol´s Margarita ´mega-field´ is located. It is argued here thatgas exploitation in Guaraní territory has been conducted withoutadequate prior consultation or meaningful participation of thepopulations affected.
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    La acción política frente al estigma de la violencia entre los jóvenes universitarios posconflicto: los casos de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos y la Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-07-02) Jave, Iris; Cépeda, Mario; Uchuypoma, Diego
    This paper explores the different way on which the internal armedconflict still affects the Peruvian universities; now, through a process of symbolic violence from many spheres like the family or the mass media. In this context, the students build new forms of political participation; the university as a space of political debate and action is seriously affected by the fear of its students to be marked by the stigma of the violence; moreover, all this is amplified by the destruction of the political system and the lack of interest on the regular ways of political participation among young students. Although, in our research we have found that university students participate in different spheres of the public life that, without being planned, cre- ates new ways of political participation: the case of the colectivos. We conclude that between the stigma —and the supposed presence of Movadef in the universities—, and the lack of institutional ways to channel their demands, the students are building a new form of political action that will be fully shaped in the future when they achieve to structure their movement and colectivos.
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    La participación ciudadana en los medios de comunicación y las normas culturales en torno a la radio Mugambo Jwetu FM
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2019-07-05) Kimani, Rose
    Los medios comunitarios han sido alabados por la oportunidad que brindan para mejorar la participación ciudadana y, por lo tanto, la cultura democrática. En Kenya, un número creciente de estaciones de radio comunitarias se han fundado en parte bajo esta lógica desde 2004. A partir de 2017, había alrededor de veinticinco estaciones de radio comunitarias operativas. Sin embargo, en qué consiste la participación o a qué cuellos de botella se enfrenta la participación no se establece de manera exhaustiva ni en la legislación del país ni en las mejores prácticas de las estaciones. Este documento explora las interacciones diarias de una «comunidad de radios comunitarias» de Kenya con los programas de una estación de radio en medio de ellos. Examina los rituales de los medios de comunicación en diferentes momentos del día por varias secciones de la comunidad en relación con el contenido de la estación Mugambo Jwetu FM.A través de esto, se revelan las normas sociales que determinan la participación, por un lado, y las nuevas formaciones sociales que ocurren a través de la participación, por otro. Los datos utilizados se han extraído de investigaciones de campo realizadas en 2014 y 2015.
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    Performatividades contemporáneas y el imperativo de la participación en las tecnologías digitales
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2014-01-22) Cánepa Koch, Gisela; Ulfe, María Eugenia
    In a processual perspective of social life, technology works within discursive and action frames that make it possible. these frames provide meaning and legitimate technology but are also produced through technology and its uses. In other words, actions frames of an era are constitutive of and constituted by technology. this perspective follows a performative approach on digital technologies which allow the authors to problematize them in terms of their actors, discourses, and practices. On this way, the authors go beyond views that tend to dichotomize in order to understand issues of representation and power relations. Yet, what happens when actor’s performances and the performative force of their practices are no longer an aspect of their dynamics and configuration, but rather a normative force? In other words, what is at stake when actors and their performances are organized by performance as a mandate, that is, as a regime of truth? In a context where the principles of efficiency, effectiveness and efficacy are a mandate, there is a need to ask this sort of question, particularly in relation to the paradoxes it poses to participatory regimes that respond to the demands of neoliberal governmentality.