Anthropía

URI permanente para esta comunidadhttp://54.81.141.168/handle/123456789/183556

ISSN: 2076-0574
e-ISSN: 2076-2704

Anthropía es una revista académica publicada por una organización de estudiantes de la especialidad de Antropología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Anthropía es editada y publicada anualmente desde el 2002 y se ha establecido como un espacio de debate, reflexión y diálogo en la comunidad académica y, también, como una primera plataforma académica para exponer la producción crítica e inédita del alumnado. Por consiguiente, los objetivos centrales de su producción son estimular y colaborar en la divulgación de conocimiento, así como promover la investigación estudiantil en el Perú y el resto de la región latinoamericana.

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    Entre el campo y la ciudad: La influencia de las categorías étnico-raciales en las estrategias económicas de las mujeres comerciantes del Mercado Emprendedor en la ciudad de Chota
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-24) Zorrilla Culcas, Zareli
    This research seeks to understand how the processes of economic advancement occur in the cases of three cases of women traders of the “Mercado Emprendedor of Chota”. Based on qualitative research conducted during the month of May 2022 within the framework of the Field Practice II course, I set out to analyze how ethnoracial categories influence the economic strategies developed by these women. To answer this question, I inquired how these women generate income for their household and what economic strategies they employ, such as migration and product commercialization. In the analysis, the ethnic-racial markers deployed by these actors, such as clothing, speech and education, were identified, taking as a reference the theoretical contributions of De la Cadena (1999). From this, it was concluded that these ethno-racial markers that identify women as more or less Indian are aligned to the economic strategy they use. The self-identification they adopt allows them to link themselves both in the countryside and in the city, as a consequence, they have the possibility of developing familiarity with their suppliers, women who move from the countryside to the city to sell their products and, at the same time, with urbanized buyers, well-established migrants.