Anthropía

URI permanente para esta comunidadhttp://54.81.141.168/handle/123456789/183556

ISSN: 2076-0574
e-ISSN: 2076-2704

Anthropía es una revista académica publicada por una organización de estudiantes de la especialidad de Antropología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Anthropía es editada y publicada anualmente desde el 2002 y se ha establecido como un espacio de debate, reflexión y diálogo en la comunidad académica y, también, como una primera plataforma académica para exponer la producción crítica e inédita del alumnado. Por consiguiente, los objetivos centrales de su producción son estimular y colaborar en la divulgación de conocimiento, así como promover la investigación estudiantil en el Perú y el resto de la región latinoamericana.

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    El cuerpo femenino, confinado y violentado: repensando la otra pandemia en casa desde una relectura de M. Merleau-Ponty y S. De Beauvoir
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-24) Avila Vera, Roger Park
    The elaboration of this article stems from the interest in rethinking the conclusions of the study The other pandemic at home. In these we identified deficiencies in the prevention and immediate attention of the state system in the face of gender violence, which became even more evident during the SARS-CoV-2 pandemic in Peru. But, above all, we find a certain complicit silence that contributes to perpetuating cases of domestic violence against women in our country. To demonstrate this, we will start by explaining that the recognition of these deficiencies has an approach that stems from the exceptional circumstance of the pandemic and not from the structural problem of gender violence as such. Likewise, we will analyze confinement in terms of a new relationship of the human being with his around and the world in correspondence with the conceptual network of the body-world system of M. Merleau-Ponty. Finally, drawing on Simone de Beauvoir’s critique of the eternal feminine, we will interpret the forgetting of pre-confinement knowledge, coupled with the slightest suggestion that adequate preventive and corrective measures cannot be taken against gender-based violence, as an act of “bad faith”.