Conexión

URI permanente para esta comunidadhttp://54.81.141.168/handle/123456789/175299

ISSN 2305-7467
e-ISSN 2413-5437

La revista Conexión es una iniciativa académica del Departamento de Comunicaciones de la PUCP, que tiene como objetivo fomentar la investigación y la redacción de ensayos vinculados al tema de las comunicaciones. Se publica una vez al año y colaboran en ella profesores de planta del Departamento, así como investigadores y docentes invitados de otras universidades del país y del extranjero. Los artículos publicados en la revista son originales y se someten a una revisión editorial antes de ser publicados.

Los campos de interés de las comunicaciones son amplios y variados, y esa diversidad de miradas es la que garantiza la interdisciplinariedad de nuestras búsquedas, vincula la heterogeneidad de nuestros objetos de estudio y conecta de manera transversal nuestros hallazgos. En la actividad de la vida académica, Conexión ofrece un lugar de encuentro para la comunicación social con los otros dominios del saber.

Explorar

Resultados de búsqueda

Mostrando 1 - 2 de 2
  • Ítem
    Movimientos feministas en México y sus transformaciones en el contexto de la pandemia por la COVID-19 a partir de las prácticas comunicativas en las redes sociodigitales
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2021-12-11) García González, Lidia Ángeles
    This article is a qualitative study on feminist movements in Mexico and their transformations in the context of the COVID-19 pandemic based on communicative practices in social network sites. Its purpose is to learn about the challenges, changes and communicative strategies employed in the face of the confinement, which limited the use of public space for feminist protest and accompaniment of women victims of violence. It also presents a theoretical discussion on social movements and feminist collective action in the context of the COVID-19 pandemic (Della Porta, 2020b; Pleyers, 2021; Tabbush, 2021). The results show significant changes in their communicative strategies in social network sites and an increase in emotional exhaustion, given the confinement imposed by the health contingency; however, the use of local initiatives shows a hopeful perspective of retaking the streets in the future.
  • Ítem
    Precariedad, materia en deterioro y subjetividades destituidas: acerca de una «estética de la descomposición» en dos documentales de Heddy Honigmann
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2019-12-11) Dajes Kaufman, Talía
    This essay approaches the work of Peruvian- Dutch documentarian Heddy Honigmann by analyzing two of her films Metal and Melancholy (1994) and Oblivion (2008), both set in Lima and centered on the precarious survival of its subjects. The text proposes to interpret each documentary’s visual language as the embodiment of what could be conceptualized as an «aesthetics of decomposition», thatis, the on-screen placement of objects undergoing a process of decay. I argue that, by pointing the camera toward these, the director exposes the economic and political circumstances that led to the gradual disintegration of individual and collective life conditions, as well as the erosion of the benefits previously enjoyed by middle class populations in Peru. By concentrating on the materiality of deteriorating objects, this article aims to connect Honigmann’s viewpoint with the effects that the implementation of neoliberalism may have over a paradigmatic subjectivity that can be conceived as dispossessed.