Conexión

URI permanente para esta comunidadhttp://54.81.141.168/handle/123456789/175299

ISSN 2305-7467
e-ISSN 2413-5437

La revista Conexión es una iniciativa académica del Departamento de Comunicaciones de la PUCP, que tiene como objetivo fomentar la investigación y la redacción de ensayos vinculados al tema de las comunicaciones. Se publica una vez al año y colaboran en ella profesores de planta del Departamento, así como investigadores y docentes invitados de otras universidades del país y del extranjero. Los artículos publicados en la revista son originales y se someten a una revisión editorial antes de ser publicados.

Los campos de interés de las comunicaciones son amplios y variados, y esa diversidad de miradas es la que garantiza la interdisciplinariedad de nuestras búsquedas, vincula la heterogeneidad de nuestros objetos de estudio y conecta de manera transversal nuestros hallazgos. En la actividad de la vida académica, Conexión ofrece un lugar de encuentro para la comunicación social con los otros dominios del saber.

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Resultados de búsqueda

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    La cultura visual desde el campo social de la mirada
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2016-07-05) Marquina, Orietta
    It continues a theoretical reflection started with her master degree thesis about visuality as a feature of contemporary culture. It tries to explain what is meant by visual culture from the analysis of the social field of “seeing”. First, it presents the concept to, then, develop three analysis perspectives: the “seeing” that builds meaning, the “seeing” that sees the Other, and the “seeing” with which the subject sees himself.Visual culture organizes the daily action of the subject and creates meaning. The visual has been gaining space in the daily life of people. It has move from a marginal place, reserved for rituals and special performances, to fulfill a key role today that relates to identity and the way people learns. Everyday life has taken a visual twist that makes the “seeing” and life itself, practices qualitatively different to how they used to be before.
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    Paso doble de Mirella Carbone: un conjuro autobiográfico para el cuerpo, doblez del silencio, un homenaje
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2019-08-14) Aguirre Castañeda, Hugo
    Este artículo es un análisis, homenaje y diálogo con la performance Paso doble de Mirella Carbone. Carbone parte de la autobiografía para crear presencias —devenires— de sí misma, con los que critica imposiciones de identidad que la Lima clasista, colonial, machista, racista y homofóbica exige. Un «hombrecito» de terno blanco y una muñeca dibujada con tiza por la artista activan la memoria, abren archivos personales y traen al presente importantes cuestiones. A partir de las figuras no hegemónicas que la artista presenta, así como del silencio y la represión, propongo Paso doble como lugar de lo visible y posible. Desde la perspectiva de teorías y pensamientos feministas y descoloniales, se abordan temas latentes en Paso doble para intentar entender los efectos de la colonialidad —del poder, saber y ser— y, dentro de estos, las nociones entrelazadas de género, sexualidad, raza y clase en el cuerpo, la subjetividad y los pasos de la artista.
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    Memorias de pescadores: rescatando la historia de la comunidad de Lobitos, Perú
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2017-08-17) Gonzales, Amanda; Lacan, Nina
    This article presents the methodology and main results of a research/action project called “Fishermen’s Memories”, conducted by the two authors in the coastal town of Lobitos (Northern Peru). The project aims to reconstruct the history of Lobitos basing itself on the voices of members of the local fishing community, in order to highlight their own narratives and vision of the past and enable them to transmit these to the younger generations. After presenting the goals, methodology and context of the project, we reflect upon some of the main results of our research and try to explore the defining elements of this community’s identity and the way it perceives and analyzes its history. Finally, we describe the work that was carried out with the participants and present the main products of the project as well as its future prospects.
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    Explorando la comunicación en la avenida Abancay: un ejercicio de observación etnográfica
    (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2017-03-15) Marquina, Orietta
    This ethnographic observation exercise is a first recognition of Abancay Avenueas an urban space of practices and social communication. It seeks to understandthe relationship that subjects build among themselves and with their  environment. It starts out wondering who are the pedestrians of Abancay Avenue today? What social practices do those pedestrians set up today in there? What forms of communication do these pedestrians establish with each other? Positioning itself from the perspective of the territory as vital space, the author is placed like idle observer that wanders by the avenue. The results point to it as a practiced place that communicates from the combined action of its actors and the  social practices that they develop in it. Abancay Avenue is a cultural space where social life is articulated dialectically and daily, fostering horizontal dialogue, where modernity coexists with tradition, allowing it to be individualized, recognized and therefore continue to exist.