Arte y Diseño

URI permanente para esta comunidadhttps://hdl.handle.net/20.500.14657/185897

Explorar

Resultados de búsqueda

Mostrando 1 - 4 de 4
  • Miniatura
    ÍtemAcceso Abierto
    Perro peruano
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2024) Meza Manzano, Renzo Enrique; Pontificia Universidad Católica del Perú
    The project Perro peruano (Peruvian Dog) represents generic dogs as victims of obvious mistreatment and/or malnutrition. Despite the title, these dogs are not meant to look like the hairless dog, since we’re not focusing on the breed, but rather on the dogs belonging to Peru, using the term to refer to their nationality. The intention behind this idea is to connote the treatment that the dogs in our country receive from the people. It reflects the way in which we look at our animals, more specifically dogs, through looks of fear and sadness; their debilitating and dying bodies with tails behind their hind legs reflect an image of submission caused by mistreatment. To set up examples from Peru, they go through hunger, due to lack of food; illness, caused by overpopulation (also caused by irresponsible owners) and the way in which these are controlled by civilians, which is by beating them to death, poisoning them or using fire, even with some municipalities contributing to these measures. This is why we are positioning people as the main inflictors of this suffering and the reason why the eyes in the pieces tend to be looking straight ahead, it’s because they seek to look at the spectator as if they were the ones responsible for the pain, fear and suffering they convey. To support this we have resorted to the dramatism of achromatism in several of the pieces and, due to the prevalence of color, the traditional materials used to compose the sculptures (resin and plaster) are moved to the sidelines.
  • Miniatura
    ÍtemAcceso Abierto
    Poéticas domésticas y otras manualidades
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2024) Ponte Guzman, Marilú Maura; Pontificia Universidad Católica del Perú
    This project seeks to expand the limits of artistic exploration to recognize in the domestic space possibilities of essay and creation, putting into dialogue traditional practices assigned to the female gender with contemporary languages and resources. It proposes a reflection on female subjectivity modeled by the social mandate that exclusively attributes to it the execution of the duties of reproduction and care. The methodology used is artistic exploration, from the field of visual arts, which goes together with writing and the search for references related to the problem and materialities explored. It is a multimedia sculptural installation in which the author appropriates elements (practices, materialities and instruments) of the domestic space, to unload them from their initial function and refer them to the sensations, emotions and tensions typical of coexistence. It makes use of techniques associated with crafts, home care (weaving, darning, sewing, washing) and contemporary visual language (videos and installations) to build a set of six sculptural pieces that are connected to each other, by their origin, for having been extracted from private space, for the techniques used and the sensations they generate. The progress achieved for four of the six components of the project will be shown.
  • Miniatura
    ÍtemAcceso Abierto
    Sexta categoría
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023) Meza Tello, Rafael Alonso; Pontificia Universidad Católica del Perú
    El proyecto Sexta categoría consiste en la construcción de una plancha de acero soldando barras de fierro corrugado. Las dimensiones de la pieza escultórica son de dos metros veinte de alto y un metro veinte de largo. Las barras se sueldan unas con otras dejando durante el proceso de construcción un lado soldado y otro sin soldar. El lado de la soldadura se fue construyendo capa a capa, uniendo con cordones de soldadura cada barra. La idea del proyecto es unir el lenguaje de los procesos de fabricación industrial con los procesos de manufacturación manual. Se pretendió mostrar las aparentes fallas y errores que dejan los rastros de soldadura como una forma de narrar la hechura del objeto y como evidencia viva de las decisiones que se tomaron en el tiempo durante el proceso de unión de las barras. La idea de un elemento producido por una suerte de industria moderna plantea que en el objeto ya no sean visibles o evidentes las marcas de la hechura. En cierta medida, ello se hace evidente en la desaparición de las marcas del trabajo manual y la valoración de elementos en donde las marcas del esfuerzo manual o mecánico desvalorizan o descartan las piezas en apariencia imperfectas.
  • Miniatura
    ÍtemAcceso Abierto
    Uso de materiales refractarios en el desarrollo de un soporte para la aplicación de óxidos cerámicos activados con oxiacetileno como alternativa de técnica pictórica y escultórica
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2021) Mostajo Berrospi, Mary Antoinette; Veliz Melgarejo, Jimmy Óscar; Pontificia Universidad Católica del Perú
    El proyecto parte de las dificultades en las prácticas pictórica y escultórica para aplicar color a piezas cerámicas que, por sus dimensiones o características, no pueden ser quemadas en hornos cerámicos convencionales. Así, propone una investigación y experimentación con materiales como óxidos, fundentes y materiales refractarios a la vez que se sirve del combustible de oxiacetileno como medio de activación, de modo que el proceso se da fuera del horno.