Anthropologica. Vol. 33 Núm. 34 (2015)

URI permanente para esta colecciónhttps://hdl.handle.net/20.500.14657/178863

Tabla de Contenido


Memoria y Violencia
  • Dossier: Memoria y violencia política. Una presentación Ulfe, María Eugenia; Pereyra Chávez, Nelson E; 5-10
  • Desfigurando la memoria: (des)atando los nudos de la memoria peruana Milton, Cynthia E; 11-33
  • Historia y memoria campesina: silencios y representaciones sobre la lucha por la tierra y la represión en Ongoy Chati, Guido; 35-62
  • Desaparecidos en la penumbra del atardecer: disputas privadas, memoria y conflicto armado interno en San Miguel (Ayacucho) Cóndor Alarcón, Nory; Pereyra Chávez, Nelson E; 63-88
  • Testimonio y secretos de un pasado traumático: los ‘tiempos del peligro’ en el arte visual de Sarhua González, Olga; 89-118
  • Coreografía de una matanza: memoria y performance de la masacre de Accomarca en el carnaval ayacuchano en Lima, Perú Aroni, Renzo; 119-146
  • Memorias oficiales, memorias silenciadas en Ocros (Ayacucho, Perú). Reflexiones a partir de la conmemoración de una masacre senderista Robin Azevedo, Valérie; 147-164
  • «No matarás ni con hambre ni con balas». Las mujeres de los comedores populares autogestionarios en El Agustino durante la violencia política Minaya Rodríguez, Jacqueline; 165-188
  • La acción política frente al estigma de la violencia entre los jóvenes universitarios posconflicto: los casos de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos y la Universidad Nacional de San Cristóbal de Huamanga Jave, Iris; Cépeda, Mario; Uchuypoma, Diego; 187-202

  • Entre historia y antropología
  • Imágenes de la violencia. Los retos de la justicia transicional y su costo emocional Velázquez, Tesania; Seminario, Evelyn; Jave, Iris; 203-225
  • Elementos para pensar la agencia indígena: actores, contextos y procesos de cambio entre los grupos guaraníes (s. XVII) Perusset, Macarena; 227-247
  • Un lugar para los shawi en la historia de Maynas González Saavedra, María Luisa; 249-266

  • Reseñas
  • Portocarrero, Gonzalo (ed.). Perspectivas sobre el nacionalismo en el Perú. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú, 2014. 319 pp. Branca, Domenico; 267-272
  • Ossio, Juan. El Tahuantinsuyo bíblico: Ezequiel Ataucusi Gamonal y el mesianismo de los Israelitas del Nuevo Pacto Universal. Lima: Biblioteca Nacional del Perú, 2014. 400 pp. Huerta-Mercado, Alexander; 272-276
  • Barclay, Frederica y Pedro García Hierro. La batalla por ‘los nanti’: intereses y discursos superpuestos a favor de la extinción de la reserva territorial kugapakori nahua nanti y otros. Lima: Perú Equidad & IWGIA, 2014. 59 pp. Surrallés, Alexandre; 276-278
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      Imágenes de la violencia. Los retos de la justicia transicional y su costo emocional
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-07-03) Velázquez, Tesania; Seminario, Evelyn; Jave, Iris
      The present article reports on preliminary results of a research inthe psychosocial impact of transitional justice in Peru, after ten years of the Final Report of the Truth and Reconciliation Committee - TRC. Its general objective was to learn about the perceptions on transitional justice processes, particularly in the case of the TRC in Peru. Graphics and discursive materials that account for individual and collective narrative of direct and no direct victims in Huamanga were analyzed, which were obtained as part of a larger study on the psychosocial impact of the Truth and Reconciliation Committee - CVR. The results suggest that there are different expe- riences of violence that are characterized by being recurrent and continuous in time despite transitional justice processes and that the processes have emotional costs but also benefits that allow us to build democratic coexistence in a society.
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      Historia y memoria campesina: silencios y representaciones sobre la lucha por la tierra y la represión en Ongoy
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-07-02) Chati, Guido
      This article argues that there are social spaces in Peru where alternative memories about the political violence that took place between 1980 and 2000 are produced. In Andahuaylas, Apurímac, recurrent narratives tell about servitude in the hacienda, peasant mobilization for the restitution of their land, land occupation and its violent repression. A victorious memory of the land occupation exists alongside of an oppressive memory of internal war. Yet these representations have been silenced by official studies on memory, which are now so fashionable.In Ongoy, Andahuaylas, in the guise of a conflict between communities and hacienda, there are peasant’s political practices in relation with respect to the state. Peasants developed association networks with state institutions, trade unions, students, migrants, political parties and others to seek the restitution of their land. They gathered documents which they use in support of their memory and seniority in the territory. These show that the struggle for land that culminated in 1963 with the occupation of land, the slaughter of peasants and repression, has colonial origins. These are stories and memories that reconstruct the land struggle as a heroic act and overlap with other more recent representations of political violence. To analyze the process, events in Ongoy between 1960 and 1969 are reconstructed in dialog with the peasants gathered documents and testimonies of the actors on how events are reinterpreted after political violence.