Estudios de Filosofía. Núm. 14 (2016)

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Tabla de Contenido


Editorial
  • Editorial Hanza, Kathia; Rizo-Patrón, Rosemary; 7-8

  • Artículos
  • El bien universal y la buena conciencia: análisis de los conceptos de la conciencia del deber puro y la conciencia moral actuante en la Fenomenología del espíritu y la Filosofía del derecho de Hegel Díaz, Maverick; 11-41
  • Metafilosofía jurídica de los siglos XX y XXI: ¿un concepto analítico de derecho? López, Nicolás; 42-65
  • El señor absoluto como superación de la inmediatez en la Fenomenología del espíritu Mansilla, Katherine; 65-82
  • Diferencias y convergencias entre el pragmatismo peirceano y otros pragmatismos Reyes, Paniel; 83-92
  • A propósito del problema del espacio en Hegel Vera, Santiago; 93-117
  • Escepticismo y suspensión del juicio en la teoría nominalista del conocimiento de Francisco Suárez Yangali, Oscar; 118-137

  • Dossier Deleuze
  • Presentación Alayza, Cristina; Pimentel, Sebastián; 141-142
  • Deleuze: una ontología, una ciencia Ramírez Herrera, Gonzalo; 143-160
  • La fuga de Edipo. El pliegue Deleuze-Lacan Bustamante, Ani; 161-170
  • Gramáticas espectrales. Entre Wittgenstein, Deleuze y Derrida Krebs, Victor J; 171-187
  • De la imagen-transparente a la imagen-opaca. Hacia una taxonomía de la imagen fotográfica a partir de la filosofía de Gilles Deleuze León, Alejandro; 188-204
  • La imagen en primer plano: La pasión de Juana de Arco y el poder del rostro Alayza Prager, Cristina; 205-221

  • Reseñas
  • Rizo-Patrón, Rosemary, La agonía de la razón. Reflexiones desde la fenomenología práctica, Barcelona/Lima: Anthropos/Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú, 2015. Ascárate, Luz; 225-230

  • Traducciones
  • El “gran cisma fenomenológico” y el “cisma fenomenológico-existencial”. Sobre la continuidad en la crítica contemporánea respecto del tránsito de Husserl hacia el idealismo trascendental Heffernan, George; 233-272
  • Colaboradores Estudios de Filosofía, Revista; 273-277
  • Noticias 2015 Estudios de Filosofía, Revista; 279-291
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      El bien universal y la buena conciencia: análisis de los conceptos de la conciencia del deber puro y la conciencia moral actuante en la Fenomenología del espíritu y la Filosofía del derecho de Hegel
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2016-12-01) Díaz, Maverick
      The present work aims to analyse the dynamics between the concepts atstake within the transition from morality to ethical life in Hegel’s “Philosophy of Objective Spirit”. Our hermeneutical and conceptual resource consists in the complementary readings of the dialectical movements of “morality” in Hegel’s Philosophy of Right and in his Phenomenology of Spirit. First of all, we will examine the concepts of abstract good and conscience (das Gewissen) that appear in the Philosophy of Right. Secondly, we will examine the meaning of such concepts (the moral worldview and conscience or acting moral consciousness) in the Phenomenology of Spirit as complementary concepts. Finally, we offer a formulation and analysis of the meaning of the overall transition from morality to ethical life, starting from the dialectic articulation of both concepts, and the emergence of ethical freedom as an overcoming of moral freedom.
    • Ítem
      El señor absoluto como superación de la inmediatez en la Fenomenología del espíritu
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2016-12-01) Mansilla, Katherine
      This article analyses the Hegelian notion of death, presented in the Phenomenology of Spirit. In this work, Hegel names death the “absolute master” and this idea appears in two different sections of the text. The first mention of the absolute master is in the death struggle for recognition (self-consciousness), whereby the slave, who is aware of death and due to it experiments the anguish of its arrival, abandons the struggle to live at the service of his master. Thus, overcoming his own fear of death, the slave finds in its expression the transformation of the world. The second mention takes place in the analysis of the terror lived during the French Revolution. In this part, Hegel describes how the abstraction of absolute freedom is imposed upon all citizens, generating death and terror among individuals. In both experiences that the subjects (the slave and the citizens) respectively face, death appears as an experience that opens us to reflection and allows us to overcome immediacy.