Histórica. Vol. 38 Núm. 1 (2014)

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Tabla de Contenido


Artículos
  • Humanismo romanista y paralelismo intercultural entre los anticuarios andaluces y el Inca Garcilaso Pino-Díaz, Fermín Del; 7-32
  • Los folletos como agentes del debate político: ciudad de México, 1821-1855 Soberón Mora, Arturo; 33-59
  • ¿Necesidad o virtud? Razones y alcances de los tratados continentales hispanoamericanos de 1856 Reza, Germán A. De la; 61-83
  • ¿Educar al indígena? El Partido Civil y los jóvenes reformistas a inicios de la República Aristocrática Ccahuana Córdova, Jorge Alberto; 85-127

  • Notas
  • Martirios en la tierra de la eterna juventud. A propósito de la Relación de los mártires de la Florida de fray Luis Jerónimo de Oré Gálvez Peña, Carlos M; 131-138
  • La infancia y la historia. El testimonio de Celia Wu Brading Wiesse Rebagliatti, Jorge; 139-146

  • Reseñas
  • Ari, Waskar. Earth Politics. Religion, Decolonization, and Bolivia’s Indigenous Intellectuals. Durham/Londres: Duke University Press, 2014, 262 pp. Cano, Daniel; 149-152
  • Hébrard, Véronique y Geneviève Verdo (eds.). Las independencias hispanoamericanas. Un objeto de estudio. Madrid: Casa de Velázquez, 2013, 360 pp. Fisher, John; 152-156
  • Ortemberg, Pablo. Rituales del poder en Lima (1735-1828). De la monarquía a la república. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú, 2014, 402 pp., ilustr. Bridikhina, Eugenia; 156-159
  • Portocarrero Suárez, Felipe. Grandes fortunas en el Perú, 1916-1960. Riqueza y filantropía en la élite económica. Lima: Universidad del Pacífico, 2013, 458 pp. Pereyra Plascencia, Carlos; 159-163
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      ¿Educar al indígena? El Partido Civil y los jóvenes reformistas a inicios de la República Aristocrática
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2014-10-17) Ccahuana Córdova, Jorge Alberto
      In the late nineteenth century, Peru began a process of political stabilization, which was based on an alliance between the coastal oligarchy and the Andean gamonales. The latter would retain control of indigenous masses in exchange for enjoying a position of power in Parliament and having jurisdiction, viathe provincial and local governments, over matters of education and health. However, as discussed in this article, in the early twentieth century, a faction of the Partido Civil sought to restore administrative centralization in order to make its educational project more feasible. This new proposal challenged the interests of regional elites, who saw a threat to their positions of power, as well as other factions of the Partido Civil.