Anthropologica. Vol. 23 Núm. 23 (2005)

URI permanente para esta colecciónhttp://54.81.141.168/handle/123456789/179033

Tabla de Contenido


En torno al otro
  • «El irracional es el otro»: Los mecanismos de la interpretación en Antropología Ricard Lanata, Xavier; 7-44
  • San Cristóbal en la Amazonía: Colonialismo, violencia y hechicería infantil entre los arahuacos de la selva central del Perú Santos Granero, Fernando; 45-82

  • Migraciones
  • La producción social del conocimiento sobre los procesos migratorios contemporáneos Betrisey Nadali, Débora; 83-99
  • Retornados en Andalucía (España): una aproximación a los casos de Bélgica y la Argentina Arjona Garrido, Ángeles; Checa Olmos, Juan Carlos; 101-128

  • Temas de cuerpo y género
  • Mujeres en la Colonia. Dominación colonial, diferencias étnicas y de género en cofradías y fiestas religiosas en Jujuy, Río de la Plata Normando Cruz, Enrique; 129-152
  • Performar para seguir performando: la cultura fitness Kogan, Liuba; 153-166

  • Reseñas
  • Sobre el tema de la pasión. / Alejandro Ortiz Rescaniere. Lima: Fondo Editorial PUCP, 2004, 228 pp. Sifuentes Pinedo, Jhon; 167-169
  • Rostros criollos del mal. Cultura y transgresión en la sociedad peruana. / Gonzalo Portocarrero. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú, 2004, 313 pp. Granados, Pedro; 171-173
  • El mundo al revés. / Maruja Barrig. Buenos Aires: CLACSO, 2003, 127 pp. Chávez, Juan Francisco; 175-176
  • El poder de la comunidad. Ajuste estructural y movimiento indígena en los Andes ecuatorianos. / Fernando Guerrero Cazar y Pablo Ospina Peralta. Buenos Aires: CLACSO, 2003, 304 pp. Diez, Alejandro; 177-180
  • Observar, escuchar, comparar, escribir. La práctica de la investigación cualitativa. / Ricardo Sanmartín. Barcelona: Ariel, 2003, 149 pp. Couceiro, Enrique; 181-187
  • Vidas beligerantes. Dos mujeres argentinas, dos protestas y la búsqueda de reconocimiento. / Javier Auyero. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes, 2004, 302 pp. Felitti, Karina A; 189-191
  • Explorar

    Resultados de Búsqueda

    Mostrando 1 - 2 de 2
    • Ítem
      Performar para seguir performando: la cultura fitness
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2005-03-21) Kogan, Liuba
      The purpose of this paper is to analyze the culture of the body in gymnasiums. It suggests that if these spaces were, before, the redoubt of boxers and of body-builders, who sought to build strong and muscular bodies for physical competition, today they are used to build the post modern performative self. In this way, they propose new technology, practices, norms and knowledges that leave not much space for individual agency. Thus, the body that is attained within the context of the fitness culture is not a metaphor of the machine, or of the conscience’s tool, which requires discipline and training, it isn’t even the mediator of an inner being. The individual who follows the fitness culture is one who performs to keep performing. His fate is constant movement in order to respond constantly and in a flexible way to the changing commands of post-modernity.
    • Ítem
      Mujeres en la Colonia. Dominación colonial, diferencias étnicas y de género en cofradías y fiestas religiosas en Jujuy, Río de la Plata
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2005-03-21) Normando Cruz, Enrique
      The article makes a comparative analysis of the participation of women in the fraternities and religious celebrations, and reveals that at the end of the colonial period there exists «distance between them» established by the economic, cultural and ethnical differences (Bourdieu 2000: 116), between the indigenous women of the rural world and the Spanish women of the elite and between the half-breed and Indian women of the urban shell. This study allows us to see that, while the voices of the female indigenous peasants of Purmamarca, Tumbaya or Cholacor enjoy themselves freely—and sometimes with the use of alcohol—in public spaces, where they work together with the men, and sing with periodical authority in the everyday life of the religious celebrations; the voices of the peasants of the cooperative and the indigenous women who make chicha in the San Salvador de Jujuy square are almost always dominated by a man, can pray their litany only in the chorus of the religious brotherhoods, in family life or in public work spaces which are authorized and controlled by men.