Vol. 40 Núm. 1 (2022)

Permanent URI for this collectionhttp://54.81.141.168/handle/123456789/193449

Tabla de Contenido


Editorial
  • Editorial Blumen, Sheyla; 5-7

  • Artículos
  • Satisfacción con la vida y sus correlatos socio-personales en adolescentes de secundarias públicos de Sonora, México Lagarda Lagarda, Angel Emigdio; Vera Noriega, José Ángel; Tánori Quintana, Jesús; 9-35
  • Dimensiones de la personalidad y su relación con las tendencias prosociales y la empatía en niños(as) y adolescentes en vulnerabilidad psicosocial Gómez Tabares, Anyerson Stiths; Narvaez Marin, Mariela; 37-72
  • Educación para jóvenes y adultos: visibilizando diversas trayectorias educativas Contreras-Villalobos, Tabata; Baleriola, Enrique; 73-96
  • Familias uruguayas con maltrato infantil: estresores y apoyo social en contexto de pobreza Fernández Rodríguez, María Eugenia; Cracco Cattani, Cecilia Valentina; 97-118
  • La Comisión de la Verdad en Colombia: conocimiento, percepción, eficacia y emociones asociadas Ruiz, José Ignacio; Castro-Abril, Pablo; López-López, Wilson; Páez, Darío; Méndez, Lander; Castro-Molinares, Suly; Yadira-Cepeda, Zulma; Caicedo-Bucheli, María Alejandra; Amaris, María del Carmen; Moncayo, Jorge Eduardo; Camelo-Mendoza, Rossana; Orduz-Gualdron, Frank Steward; Beltrán-Espitia, Manuel; Mongui, Zulma Lorena; Domínguez, Elsy; Alejo-Riveros, Argemiro; Pérez-Cervantes, Luís Eduardo; Orozco Castillo, Carolina; Alvarado-Pinzón, Laura; Restrepo-Soto, Jaime Alberto; Alejo-Castillo, Edgar; Orejuela, Johnny; Rocha, Areli; Pérez Arizabaleta, Mar; 119-154
  • A nivel internacional, ¿cuáles son las funciones de un programa de educación individualizado (IEP) o plan de transición (TP)? Myara, Nathalie; 155-212
  • Factores académicos y cognitivo-afectivos como predictores de la intención de titularse con tesis en estudiantes de psicología Capa-Luque, Walter; Vallejos-Flores, Miguel Ángel; Pardavé Livia, Yovana; Mayorga-Falcon, Luz Elizabeth; Bello-Vidal, Catalina; Hervias Guerra, Edmundo; 213-240
  • Crisis social chilena y salud mental: una mirada desde el ciclo vital Barrera-Herrera, Ana; Baeza-Rivera, María José; Escandón-Nagel, Neli; Constanzo, Jorge ; Escobar, Bertha; 241-263
  • Cibervictimización en el marco de la Teoría de Actividades Rutinarias en la era digital Morillo Puente, Solbey; Ríos Hernández, Iván Neftalí; 265-291
  • Conflicto, salud y satisfacción: diferencias por etapa en parejas de la Ciudad de México Flórez Rodríguez, Yanitza Nicole; Sánchez Aragón, Rozzana; Figueroa Peña, María Fernanda; Gómez Delgado, Yamile Andrea; Rosero Díaz del Castillo, Sonia María; 293-328
  • Perfil anímico en pacientes con enfermedades crónicas: su relación con variables sociodemográficas y clínicas Martínez-Soto, Joel; Ramos-Frausto, Victor Manuel; 329-367
  • Mujeres que cuidaban a víctimas de violencia, mujeres acosadas en programas psicosociales chilenos Matamala Pizarro, José; Barrera Lagos, Alba; 369-400
  • Comparación de los baremos del CUMANIN y CUMANES: una experiencia psicométrica Chinome Torres, Julian David; Rodríguez Barreto, Lucía Carlota; 401-432
  • Operacionalización del Constructo Modelado Parental de la Conducta Prosocial en Adolescentes Balabanian, Cinthia; Vargas Rubilar, Jael; Lemos, Viviana; 433-454
  • Lo bueno es más fuerte que lo malo para el bienestar eudaimónico Martínez-Zelaya, Gonzalo; Bilbao Ramírez, Marian; Páez Rovira, Darío; 455-490
  • Relaciones entre estrategias de aprendizaje y motivación en la Educación Técnica Vocacional Satico Ferraz, Adriana; Da Silva Pereira, Carla Priscila; Angeli dos Santos, Acácia Aparecida; 491-517
  • Una medida de asimetría unidimensional para variables cualitativas Moral de la Rubia, José; 519-551
  • Teacher Behavior Checklist e Implicit Relational Assessment Procedure en la evaluación docente Neves Balan, Raquel; Bender Haydu, Verônica; Henrique de Almeida, João; Oliveira Henklain, Marcelo Henrique; Zacyntho Zacarin, Marcela Roberto; 553-577
  • ¿La autoestima y el género explican la depresión/ansiedad en los adolescentes? Pereira da Silva, Brenda Fernanda; Santos Vitti, Laís; Fiorim Enumo, Sônia Regina; Faro, André; 579-601
  • Pensamiento crítico, creatividad, autoeficacia y práctica pedagógica en formadores de docentes peruanos Arce-Saavedra, Boris Jesús; Blumen, Sheyla; 603-633
  • Browse

    Search Results

    Now showing 1 - 2 of 2
    • Item
      Lo bueno es más fuerte que lo malo para el bienestar eudaimónico
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2022-01-03) Martínez-Zelaya, Gonzalo; Bilbao Ramírez, Marian; Páez Rovira, Darío
      Perceived changes in basic beliefs and growth related to life events were examined in three studies. A representative sample (N = 885), a sample of students and their families (N = 291) and a sample of students (N = 245) responded with a list of positive and negative life events, a scale of changes in basic beliefs and a post-traumatic growth scale. Positive events were strongly associated with changes in basic beliefs, while only weak associations were found for negative events. In addition, negative changes in basic beliefs were associated with growth only in negative life events and positive changes in basic beliefs were generally associated with growth.
    • Item
      Perfil anímico en pacientes con enfermedades crónicas: su relación con variables sociodemográficas y clínicas
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2022-01-03) Martínez-Soto, Joel; Ramos-Frausto, Victor Manuel
      The objective of the present study is to document the mood profile and emotional disturbance indexes (EDI) in adult patients with cancer, renal insufficiency (RI), diabetes (D) and cardiovascular disease (CD). A total of 386 patients participated (cancer n = 96; RI n = 107; diabetes n = 91; CD n = 92) who self-reported their negative and positive mood states. The results evidence that the mood profile of the patients with CA and IR is similar in terms of their characterization and quantification, with IPE significantly lower than that of the patients with D and CD. On the other hand, compared with other groups, patients with CD present higher scores in all negative and positive dimensions of mood states. The influence of various sociodemographic and clinical variables on the adaptation and psychological response of patients is analyzed and discussed.