Vol. 40 Núm. 1 (2022)

Permanent URI for this collectionhttp://54.81.141.168/handle/123456789/193449

Tabla de Contenido


Editorial
  • Editorial Blumen, Sheyla; 5-7

  • Artículos
  • Satisfacción con la vida y sus correlatos socio-personales en adolescentes de secundarias públicos de Sonora, México Lagarda Lagarda, Angel Emigdio; Vera Noriega, José Ángel; Tánori Quintana, Jesús; 9-35
  • Dimensiones de la personalidad y su relación con las tendencias prosociales y la empatía en niños(as) y adolescentes en vulnerabilidad psicosocial Gómez Tabares, Anyerson Stiths; Narvaez Marin, Mariela; 37-72
  • Educación para jóvenes y adultos: visibilizando diversas trayectorias educativas Contreras-Villalobos, Tabata; Baleriola, Enrique; 73-96
  • Familias uruguayas con maltrato infantil: estresores y apoyo social en contexto de pobreza Fernández Rodríguez, María Eugenia; Cracco Cattani, Cecilia Valentina; 97-118
  • La Comisión de la Verdad en Colombia: conocimiento, percepción, eficacia y emociones asociadas Ruiz, José Ignacio; Castro-Abril, Pablo; López-López, Wilson; Páez, Darío; Méndez, Lander; Castro-Molinares, Suly; Yadira-Cepeda, Zulma; Caicedo-Bucheli, María Alejandra; Amaris, María del Carmen; Moncayo, Jorge Eduardo; Camelo-Mendoza, Rossana; Orduz-Gualdron, Frank Steward; Beltrán-Espitia, Manuel; Mongui, Zulma Lorena; Domínguez, Elsy; Alejo-Riveros, Argemiro; Pérez-Cervantes, Luís Eduardo; Orozco Castillo, Carolina; Alvarado-Pinzón, Laura; Restrepo-Soto, Jaime Alberto; Alejo-Castillo, Edgar; Orejuela, Johnny; Rocha, Areli; Pérez Arizabaleta, Mar; 119-154
  • A nivel internacional, ¿cuáles son las funciones de un programa de educación individualizado (IEP) o plan de transición (TP)? Myara, Nathalie; 155-212
  • Factores académicos y cognitivo-afectivos como predictores de la intención de titularse con tesis en estudiantes de psicología Capa-Luque, Walter; Vallejos-Flores, Miguel Ángel; Pardavé Livia, Yovana; Mayorga-Falcon, Luz Elizabeth; Bello-Vidal, Catalina; Hervias Guerra, Edmundo; 213-240
  • Crisis social chilena y salud mental: una mirada desde el ciclo vital Barrera-Herrera, Ana; Baeza-Rivera, María José; Escandón-Nagel, Neli; Constanzo, Jorge ; Escobar, Bertha; 241-263
  • Cibervictimización en el marco de la Teoría de Actividades Rutinarias en la era digital Morillo Puente, Solbey; Ríos Hernández, Iván Neftalí; 265-291
  • Conflicto, salud y satisfacción: diferencias por etapa en parejas de la Ciudad de México Flórez Rodríguez, Yanitza Nicole; Sánchez Aragón, Rozzana; Figueroa Peña, María Fernanda; Gómez Delgado, Yamile Andrea; Rosero Díaz del Castillo, Sonia María; 293-328
  • Perfil anímico en pacientes con enfermedades crónicas: su relación con variables sociodemográficas y clínicas Martínez-Soto, Joel; Ramos-Frausto, Victor Manuel; 329-367
  • Mujeres que cuidaban a víctimas de violencia, mujeres acosadas en programas psicosociales chilenos Matamala Pizarro, José; Barrera Lagos, Alba; 369-400
  • Comparación de los baremos del CUMANIN y CUMANES: una experiencia psicométrica Chinome Torres, Julian David; Rodríguez Barreto, Lucía Carlota; 401-432
  • Operacionalización del Constructo Modelado Parental de la Conducta Prosocial en Adolescentes Balabanian, Cinthia; Vargas Rubilar, Jael; Lemos, Viviana; 433-454
  • Lo bueno es más fuerte que lo malo para el bienestar eudaimónico Martínez-Zelaya, Gonzalo; Bilbao Ramírez, Marian; Páez Rovira, Darío; 455-490
  • Relaciones entre estrategias de aprendizaje y motivación en la Educación Técnica Vocacional Satico Ferraz, Adriana; Da Silva Pereira, Carla Priscila; Angeli dos Santos, Acácia Aparecida; 491-517
  • Una medida de asimetría unidimensional para variables cualitativas Moral de la Rubia, José; 519-551
  • Teacher Behavior Checklist e Implicit Relational Assessment Procedure en la evaluación docente Neves Balan, Raquel; Bender Haydu, Verônica; Henrique de Almeida, João; Oliveira Henklain, Marcelo Henrique; Zacyntho Zacarin, Marcela Roberto; 553-577
  • ¿La autoestima y el género explican la depresión/ansiedad en los adolescentes? Pereira da Silva, Brenda Fernanda; Santos Vitti, Laís; Fiorim Enumo, Sônia Regina; Faro, André; 579-601
  • Pensamiento crítico, creatividad, autoeficacia y práctica pedagógica en formadores de docentes peruanos Arce-Saavedra, Boris Jesús; Blumen, Sheyla; 603-633
  • Browse

    Search Results

    Now showing 1 - 1 of 1
    • Item
      Pensamiento crítico, creatividad, autoeficacia y práctica pedagógica en formadores de docentes peruanos
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2022-01-03) Arce-Saavedra, Boris Jesús; Blumen, Sheyla
      The relationship between dispositions towards critical thinking, creative-innovative performance, self-efficacy and teaching practice was assessed in Peruvian teacher trainers from the Amazonian region of San Martin. Direct and big relationships were found between all variables. A model that explained 42% of the variance of teaching practice is presented, where dispositions towards critical thinking and creative and innovative performance have a direct effect on teacher self-efficacy. In addition, teacher self-efficacy fully mediates the relationship between dispositions toward critical thinking, and partially mediates the relationship between creative-innovative performance and teaching practices. Likewise, results show differences according to sex, work experience, specialization and work place. It is suggested to include other actors to get a holistic view of the teachers’ trainer capacities.