Vol. 40 Núm. 1 (2022)

URI permanente para esta colecciónhttp://54.81.141.168/handle/123456789/193449

Tabla de Contenido


Editorial
  • Editorial Blumen, Sheyla; 5-7

  • Artículos
  • Satisfacción con la vida y sus correlatos socio-personales en adolescentes de secundarias públicos de Sonora, México Lagarda Lagarda, Angel Emigdio; Vera Noriega, José Ángel; Tánori Quintana, Jesús; 9-35
  • Dimensiones de la personalidad y su relación con las tendencias prosociales y la empatía en niños(as) y adolescentes en vulnerabilidad psicosocial Gómez Tabares, Anyerson Stiths; Narvaez Marin, Mariela; 37-72
  • Educación para jóvenes y adultos: visibilizando diversas trayectorias educativas Contreras-Villalobos, Tabata; Baleriola, Enrique; 73-96
  • Familias uruguayas con maltrato infantil: estresores y apoyo social en contexto de pobreza Fernández Rodríguez, María Eugenia; Cracco Cattani, Cecilia Valentina; 97-118
  • La Comisión de la Verdad en Colombia: conocimiento, percepción, eficacia y emociones asociadas Ruiz, José Ignacio; Castro-Abril, Pablo; López-López, Wilson; Páez, Darío; Méndez, Lander; Castro-Molinares, Suly; Yadira-Cepeda, Zulma; Caicedo-Bucheli, María Alejandra; Amaris, María del Carmen; Moncayo, Jorge Eduardo; Camelo-Mendoza, Rossana; Orduz-Gualdron, Frank Steward; Beltrán-Espitia, Manuel; Mongui, Zulma Lorena; Domínguez, Elsy; Alejo-Riveros, Argemiro; Pérez-Cervantes, Luís Eduardo; Orozco Castillo, Carolina; Alvarado-Pinzón, Laura; Restrepo-Soto, Jaime Alberto; Alejo-Castillo, Edgar; Orejuela, Johnny; Rocha, Areli; Pérez Arizabaleta, Mar; 119-154
  • A nivel internacional, ¿cuáles son las funciones de un programa de educación individualizado (IEP) o plan de transición (TP)? Myara, Nathalie; 155-212
  • Factores académicos y cognitivo-afectivos como predictores de la intención de titularse con tesis en estudiantes de psicología Capa-Luque, Walter; Vallejos-Flores, Miguel Ángel; Pardavé Livia, Yovana; Mayorga-Falcon, Luz Elizabeth; Bello-Vidal, Catalina; Hervias Guerra, Edmundo; 213-240
  • Crisis social chilena y salud mental: una mirada desde el ciclo vital Barrera-Herrera, Ana; Baeza-Rivera, María José; Escandón-Nagel, Neli; Constanzo, Jorge ; Escobar, Bertha; 241-263
  • Cibervictimización en el marco de la Teoría de Actividades Rutinarias en la era digital Morillo Puente, Solbey; Ríos Hernández, Iván Neftalí; 265-291
  • Conflicto, salud y satisfacción: diferencias por etapa en parejas de la Ciudad de México Flórez Rodríguez, Yanitza Nicole; Sánchez Aragón, Rozzana; Figueroa Peña, María Fernanda; Gómez Delgado, Yamile Andrea; Rosero Díaz del Castillo, Sonia María; 293-328
  • Perfil anímico en pacientes con enfermedades crónicas: su relación con variables sociodemográficas y clínicas Martínez-Soto, Joel; Ramos-Frausto, Victor Manuel; 329-367
  • Mujeres que cuidaban a víctimas de violencia, mujeres acosadas en programas psicosociales chilenos Matamala Pizarro, José; Barrera Lagos, Alba; 369-400
  • Comparación de los baremos del CUMANIN y CUMANES: una experiencia psicométrica Chinome Torres, Julian David; Rodríguez Barreto, Lucía Carlota; 401-432
  • Operacionalización del Constructo Modelado Parental de la Conducta Prosocial en Adolescentes Balabanian, Cinthia; Vargas Rubilar, Jael; Lemos, Viviana; 433-454
  • Lo bueno es más fuerte que lo malo para el bienestar eudaimónico Martínez-Zelaya, Gonzalo; Bilbao Ramírez, Marian; Páez Rovira, Darío; 455-490
  • Relaciones entre estrategias de aprendizaje y motivación en la Educación Técnica Vocacional Satico Ferraz, Adriana; Da Silva Pereira, Carla Priscila; Angeli dos Santos, Acácia Aparecida; 491-517
  • Una medida de asimetría unidimensional para variables cualitativas Moral de la Rubia, José; 519-551
  • Teacher Behavior Checklist e Implicit Relational Assessment Procedure en la evaluación docente Neves Balan, Raquel; Bender Haydu, Verônica; Henrique de Almeida, João; Oliveira Henklain, Marcelo Henrique; Zacyntho Zacarin, Marcela Roberto; 553-577
  • ¿La autoestima y el género explican la depresión/ansiedad en los adolescentes? Pereira da Silva, Brenda Fernanda; Santos Vitti, Laís; Fiorim Enumo, Sônia Regina; Faro, André; 579-601
  • Pensamiento crítico, creatividad, autoeficacia y práctica pedagógica en formadores de docentes peruanos Arce-Saavedra, Boris Jesús; Blumen, Sheyla; 603-633
  • Explorar

    collection.search.results.head

    Mostrando 1 - 1 de 1
    • Ítem
      La Comisión de la Verdad en Colombia: conocimiento, percepción, eficacia y emociones asociadas
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2022-01-03) Ruiz, José Ignacio; Castro-Abril, Pablo; López-López, Wilson; Páez, Darío; Méndez, Lander; Castro-Molinares, Suly; Yadira-Cepeda, Zulma; Caicedo-Bucheli, María Alejandra; Amaris, María del Carmen; Moncayo, Jorge Eduardo; Camelo-Mendoza, Rossana; Orduz-Gualdron, Frank Steward; Beltrán-Espitia, Manuel; Mongui, Zulma Lorena; Domínguez, Elsy; Alejo-Riveros, Argemiro; Pérez-Cervantes, Luís Eduardo; Orozco Castillo, Carolina; Alvarado-Pinzón, Laura; Restrepo-Soto, Jaime Alberto; Alejo-Castillo, Edgar; Orejuela, Johnny; Rocha, Areli; Pérez Arizabaleta, Mar
      The Truth Commission in Colombia was established based on the transitional justice model. Its function is to serve as a measure of recognition of the violent events during the armed conflict, which has left more than nine million victims. In this scenario, a descriptive correlational study (N=1166) was conducted with a sample of 22 provinces of the country to evaluate the knowledge, approval, and perceived effectiveness of the first years of the Commission from psychosocial aspects: victimization, collective emotions, reconciliation, collective memory. 58% were direct victims. The results indicate high levels of approval and disposition to participate in the Commission’s activities, as well as some skepticism about its usefulness and low confidence in the official apologies of the groups in conflict. A high index of positive emotions related to the commission and low trust in government institutions is also found. The findings of this study coincide with previous experiences of truth commissions in Latin America and open the debate on the specificities of the Colom-bian context in the search for peace and the implications of the commission’s work in the reparation process.