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    Habitar el patrimonio desde la participación comunitaria: cocreando exposiciones con la población de Huaycán de Cieneguilla
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-16) Téllez Cabrejos, Sandra; Pomalima, Yanoa; Miguel Bonifaz, Mercedes
    Citizen or community participation is becoming ever-more important in all aspects of political and public life, not just to streamline public policies, but also because people have the right to participate directly in decision-making in regard to the issues that pertain to them. Heritage management —and what heritage is and isn’t— is one of the few issues discussed horizontally by the State and the citizenry. Museums and interpretation centers have been no exception. Events held in Latin America since the 1970s pointed out the connections between museums and the community, and have moved on from a passive public to one that is active and has a leading role, gives its opinion, builds and participates in the various mise-en-scènes. The development of a participative exhibition in association with the community of Huaycán de Cieneguilla allowed us to reflect upon and establish a dialogue between the government, researchers and the citizenry, in order to jointly build a shared narrative of the history of Cieneguilla.
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    Nadando entre dos aguas: el proyecto Qhapaq Ñan - Sede Nacional (2013-2018) y la gestión del patrimonio desde el Estado
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-16) Marcone, Giancarlo
    Este artículo propone que los gestores del patrimonio arqueológico que trabajamos desde el Estado peruano nos encontramos inmersos en una inherente contradicción. Por un lado, seguimos considerando que la autoridad de la gestión del patrimonio está en nosotros. Por el otro, influenciados por las propuestas poscoloniales, decoloniales y del patrimonio crítico, reclamamos una mayor participación de las personas, romper los discursos hegemónicos estatales y que el patrimonio deje de ser un vehículo de exclusión. La pregunta central es ¿Cómo manejar el patrimonio arqueológico de manera profesional, generando bienestar y significado, sin caer en su manipulación estatal o convertirlo en un vehículo de poder hegemónico y desposesión a nivel local? Con base en nuestra experiencia en el proyecto Qhapaq Ñan - Sede Nacional del Ministerio de Cultura entre los años 2013 y 2018, reflexionaremos sobre esta contradicción. Así, proponemos que no es necesario negar o esconder nuestro rol como funcionarios estatales, ni abandonar la idea de lo local y/o el énfasis en la gestión participativa, sino entender el patrimonio como un espacio público, donde los actores y sus procesos se encuentren y conversen. El rol de la gestión estatal es garantizar la participación de todos estos actores mediante la adopción de los marcos conceptuales de cocreación usado en otras disciplinas.
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    Arqueología cocreativa para la preservación del patrimonio cultural: experiencias desde Nivín, Casma, Perú
    (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-04) Cruzado, Elizabeth; Valencia, Gustavo
    New approaches and social dynamics are enabling the establishment of an essential connection between archaeologists and the community that allow us to understand the significance and legitimacy the past holds for modern communities. In this context, cultural heritage has the role of connecting and justifying the preservation of the past in order to give it a social use and imbue it with value for the community. The work underway at Nivín was based on these ideas, and had as its main goal establishing and strengthening the connection between cultural heritage and the local community through public archaeology with a co-creative approach. This means collaborating with the local people in accordance with their needs and concerns, in order to become allies in the pursuit of information and in the development of ac[1]tivities that integrate the past with the present. These collaborative practices between the local school and archaeologists took place through educational and artistic activities promoting the preservation, presentation, and interpretation of Nivín’s cultural heritage. This article explores the collaborative work carried out at Nivín, the interactions between its participants, the impact these efforts have on, and the dynamics of heritage preservation.