Arqueología cocreativa para la preservación del patrimonio cultural: experiencias desde Nivín, Casma, Perú
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Fuente
Boletín de Arqueología PUCP; Núm. 32 (2023): Patrimonio Cultural Peruano: Prácticas y Reflexiones desde la ArqueologíaAbstract
New approaches and social dynamics are enabling the establishment of an essential connection between archaeologists and the community that allow us to understand the significance and legitimacy the past holds for modern communities. In this context, cultural heritage has the role of connecting and justifying the preservation of the past in order to give it a social use and imbue it with value for the community. The work underway at Nivín was based on these ideas, and had as its main goal establishing and strengthening the connection between cultural heritage and the local community through public archaeology with a co-creative approach. This means collaborating with the local people in accordance with their needs and concerns, in order to become allies in the pursuit of information and in the development of ac[1]tivities that integrate the past with the present. These collaborative practices between the local school and archaeologists took place through educational and artistic activities promoting the preservation, presentation, and interpretation of Nivín’s cultural heritage. This article explores the collaborative work carried out at Nivín, the interactions between its participants, the impact these efforts have on, and the dynamics of heritage preservation. Nuevos enfoques y dinámicas sociales están permitiendo la conexión necesaria entre arqueólogos y comunidades para comprender la importancia y legitimidad del pasado en las poblaciones modernas. En este contexto, el rol del patrimonio cultural es el vehículo que conecta y justifica la preservación del pasado para darle un uso social y un valor comuni[1]tario. En base a estas ideas, nuestro objetivo principal en Nivín ha sido crear y fortalecer vínculos entre el patrimonio cultural y la comunidad local a través de la arqueología pública con un enfoque cocreativo. Es decir, colaborar con la población local, según sus necesidades e intereses, al convertirnos en aliados en la búsqueda de información y creación de actividades que integren el pasado con el presente. Estas prácticas colaborativas entre la escuela local y los arqueólogos se lograron a través de actividades educativas y artísticas que han promovido la preservación, presentación e interpretación del patrimonio cultural en Nivín. Este artículo explora el trabajo colaborativo con esta población, las interacciones entre sus participantes, y los impactos y dinámicas de estos esfuerzos en la preservación del patrimonio.