Anthropologica. Vol. 33 Núm. 35 (2015)

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Tabla de Contenido


Infancias indígenas, identificaciones étnico nacionales y educación
  • Dossier: infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación: experiencias formativas cotidianas dentro y fuera de las escuelas Ames, Patricia; Padawer, Ana; 5-14
  • La educación de sí mismo y la producción del niño indígena en el noroeste amazónico de Brasil Cácia Oenning da Silva, Rita de; 15-40
  • Transformaciones en los modos de ser niño entre los kaiowa en Te’ýikue: vida cotidiana y escolarización Cariaga, Diógenes; 41-63
  • Desplazamientos y procesos de identificación en las experiencias interculturales de vida de niños indígenas y migrantes en Argentina Padawer, Ana; Diez, María Laura; 65-92
  • Los silencios de niños hablantes de chinanteco en diversas situaciones escolares Rebolledo Angulo, Valeria; 93-115
  • Educación para la infancia indígena en la reducción Napalpí (Chaco, Argentina. 1911- 1936) Artieda, Teresa Laura; Liva, Yamila; Almiron, Victoria Soledad; Nazar, Anabel; 117-139
  • Análisis de las actividades de niños de Educación Inicial en pueblos originarios de Oaxaca, México Jiménez Ramírez, Julián; Martínez Pérez, Lilia; Mendoza Almaraz, Javier; Meyer, Lois M; 141-172
  • Al ritmo de la comunidad: enseñanza y aprendizaje entre niños indígenas galibi-marworno Tassinari, Antonella; Guedes Codonho, Camila; 173-203
  • Sonidos e imágenes en la construcción de la persona mbyà-guaraní en el sur de Brasil Albornoz Stein, Marília Raquel; 205-233
  • Concepciones de niñez e identidad en las experiencias escolares de niños mapuche del Neuquén Szulc, Andrea; 235-253

  • Reseñas
  • Rivera Andía, Juan Javier (ed.). Comprender los rituales ganaderos en los Andes y más allá. Etnografías de lidias, herranzas y arrierías. BAS 51. Aachen: Schaker Verlag, 2014, 500 pp. Salvucci, Daniela; 255-257
  • Claudia Brosseder. The Power of Huacas. Change and Resistance in the Andean World of Colonial Peru. Austin: University of Texas, 2014, 474 pp. Rivera Andía, Juan Javier; 258-262
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      Desplazamientos y procesos de identificación en las experiencias interculturales de vida de niños indígenas y migrantes en Argentina
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01) Padawer, Ana; Diez, María Laura
      In this paper we analyse migrants and indigenous ‘children identification processes in Argentina, considering the influence of special mobility and intercultural experiences of life in their sense of belonging. We consider how identifications and mobility by two ethnographic researches about formative experiences of mbyà- Guaraní children of misiones province and Bolivian migrants living in Buenos Aires.By two life stories, we analyse how children participate in communities of practice linked with social reproduction in contexts of mobility, which imply generation’s distinctive experiences referred to school, productive activities and expressive dimensions of social life. Our research shows the children are active producers of identifications where origin territories idealized images are stressed by transformation’s process, evidence of inter-generation’s dynamicsof membership’s definitions.
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      Al ritmo de la comunidad: enseñanza y aprendizaje entre niños indígenas galibi-marworno
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01) Tassinari, Antonella; Guedes Codonho, Camila
      The article is based on field research conducted by the authorsamong Galibi-Marworno people from Uaçá region, at northern state of Amapa, Brazil. The objective is to present some aspects of their pedagogy, which is founded on the importance of freedom and autonomy for an accurate learning and the production of healthy bodies, focusing on nonverbal aspects of learning, the creativity of imitation and the children agency involved in those processes. The article presents the Galibi-Marworno’s ideas about childhood and child development and their strategies in the transmission of knowledge, contextualizing them in relation to the history and organization of the people. This description of the Galibi-Marworno’s learning processes aims to contribute to a more respectful schooling process, as required by Brazilian law.