Anthropologica. Vol. 33 Núm. 35 (2015)

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Tabla de Contenido


Infancias indígenas, identificaciones étnico nacionales y educación
  • Dossier: infancias indígenas, identificaciones étnico-nacionales y educación: experiencias formativas cotidianas dentro y fuera de las escuelas Ames, Patricia; Padawer, Ana; 5-14
  • La educación de sí mismo y la producción del niño indígena en el noroeste amazónico de Brasil Cácia Oenning da Silva, Rita de; 15-40
  • Transformaciones en los modos de ser niño entre los kaiowa en Te’ýikue: vida cotidiana y escolarización Cariaga, Diógenes; 41-63
  • Desplazamientos y procesos de identificación en las experiencias interculturales de vida de niños indígenas y migrantes en Argentina Padawer, Ana; Diez, María Laura; 65-92
  • Los silencios de niños hablantes de chinanteco en diversas situaciones escolares Rebolledo Angulo, Valeria; 93-115
  • Educación para la infancia indígena en la reducción Napalpí (Chaco, Argentina. 1911- 1936) Artieda, Teresa Laura; Liva, Yamila; Almiron, Victoria Soledad; Nazar, Anabel; 117-139
  • Análisis de las actividades de niños de Educación Inicial en pueblos originarios de Oaxaca, México Jiménez Ramírez, Julián; Martínez Pérez, Lilia; Mendoza Almaraz, Javier; Meyer, Lois M; 141-172
  • Al ritmo de la comunidad: enseñanza y aprendizaje entre niños indígenas galibi-marworno Tassinari, Antonella; Guedes Codonho, Camila; 173-203
  • Sonidos e imágenes en la construcción de la persona mbyà-guaraní en el sur de Brasil Albornoz Stein, Marília Raquel; 205-233
  • Concepciones de niñez e identidad en las experiencias escolares de niños mapuche del Neuquén Szulc, Andrea; 235-253

  • Reseñas
  • Rivera Andía, Juan Javier (ed.). Comprender los rituales ganaderos en los Andes y más allá. Etnografías de lidias, herranzas y arrierías. BAS 51. Aachen: Schaker Verlag, 2014, 500 pp. Salvucci, Daniela; 255-257
  • Claudia Brosseder. The Power of Huacas. Change and Resistance in the Andean World of Colonial Peru. Austin: University of Texas, 2014, 474 pp. Rivera Andía, Juan Javier; 258-262
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      Transformaciones en los modos de ser niño entre los kaiowa en Te’ýikue: vida cotidiana y escolarización
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01) Cariaga, Diógenes
      This article addresses the transformations in which childhood is experienced among the Kaiowa of te’ýikue, both in everyday life and at school. the data used for this article comes from ethnographic field research and emphasizes historical information as well as native perceptions and interpretations. The Kaiowa have experienced an intensification of their relationship with other brazilians (brancos) that has brought social and cultural transformations. Due to this process, the Kaiowa have developed specific strategies in indigenous schools related to the everyday life of their families as well as the education of their children. the article discusses different key issues such as childhood, children education and cultural transformations in dialogue with native categories.
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      Educación para la infancia indígena en la reducción Napalpí (Chaco, Argentina. 1911- 1936)
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2015-12-01) Artieda, Teresa Laura; Liva, Yamila; Almiron, Victoria Soledad; Nazar, Anabel
      On this article we approach the education for indigenous childhood at the Indigenous Reservation napalpí (Chaco, Argentina) between 1911 and 1936, where the first plan of the national state for the confinement and discipline of the subjected natives, members of the Qom, moqoit, shinpi’ peoples, was implemented in a highly conflicting scenario of military campaigns of the national state for controlling the territorial and political indigenous domains of the territory, the expansion of capitalism and the progressive proletarian condition of those populations in the regional farms. We analyze the schooling project for the indigenous childhood in the Reservation, we present some notes on its development during the first three decades of the twentieth century and the conceptions on childhood and the educating forms attributed to the indigenous populations.this work is registered on the social history of education, it deepens previous inquiries of our authorship and it integrates anthropological and regional history researches. Our corpus of data is based in state’s legislations, civil servants reports and national organizations memoirs.