Politai. Vol. 05 Núm. 08 (2014)

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Tabla de Contenido

  • Presentación Cameron, Maxwell A; 7-9
  • Editorial Samaniego Velásquez, Nathaly; 11

  • Artículos
  • Presidentes no medianos y perdedores de Condorcet en América Latina: un factor de inestabilidad Colomer, Josep M; 15-30
  • Constituciones, ciudadanía y población indígena en los Andes, s. XIX: los casos de Bolivia, Ecuador y Perú Del Águila, Alicia; 31-47
  • La Asamblea Constituyente y la democracia en riesgo: corporativismo, rentismo y capitalismo político como pilares de la nueva Constitución boliviana Ayo, Diego; 49-68
  • Poder presidencial y judicialización de la política como determinantes del cambio institucional en el Poder Judicial: la Corte Suprema de Ecuador (1979-2009) Basabe-Serrano, Santiago; 69-86
  • Instrumentos jurídicos, herramientas políticas: un vistazo al impacto de las sentencias de la Corte Interamericana de Derechos Humanos en las constituciones latinoamericanas Bregagio Lazarte, Renata; Constantino Caycho, Renato; 87-97
  • La disciplina y efectividad de las bancadas de oposición en el Parlamento en los casos de interpelaciones durante los gobiernos de Toledo, García y Humala (2001-2013) Vela, Estelí; Ruiz, Gabriela; García, Sebastián; Roca, Pablo; 99-128
  • ¿Tiende una sobreexposición a la democracia incipiente a debilitar una Constitución en vida? Lansberg-Rodríguez, Daniela Melaré; 129-143
  • Ganar, gobernar y perder: Aportes para entender el desempeño electoral de los partidos de gobierno peruanos Mas Castillo, Luis; 145-164

  • Entrevista
  • Entrevista a Manuel Garretón: Estudios de Sociología Política en Latinoamérica Escobar Trigoso, Piero Alberto; 167-175

  • Reseñas
  • Cameron, Maxwell A.. 2013. Strong Constitutions. Social-Cognitive Origins of the Separation of Powers Luna, Juan Pablo; 179-181
  • Alicia del Águila Peralta 2013. La ciudadanía corporativa: Política, constituciones y sufragio en el Perú (1821-1896) Instituto de Estudios Peruanos Arévalo León, Rosa; 183-184

  • Observatorio
  • Constituciones Políticas y Reformas Institucionales Comité Editorial; 187-190
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    • Ítem
      Constituciones, ciudadanía y población indígena en los Andes, s. XIX: los casos de Bolivia, Ecuador y Perú
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2014) Del Águila, Alicia
      This article presents a comparative analysis of the development of the citizenship and theright to vote concepts during the XIX century, in Andean countries’ constitutions, specifically in Bolivia, Ecuador and Peru. In a particular way, the question about the inclusion of the indigenous people in Peru and Bolivia was medullary in the constituent discussions, and was resolved in many ways in both countries: in Bolivia, the debate fluctuated around many solutions until the imposition of the decree for the restriction of the right to vote just for literate people on the decade of 1840 (excluding the big indigenous majority), while in Peru, that restriction would not have been implemented until 1896.Debate processes and redefinitions have not existes in Ecuador: since the first constitution, it was established the requirement of knowing read and write to exercise citizenship. The differences between Ecuador and the other two cases is related with socioeconomic and political processes, specifically the regional conflicts that difficult the consolidation of a national unity, and the relation between indigenous and plantations since the beginning of the XIX century in Ecuador. More precisely, this article tries to situate the constitutional and legislative solutions in more wide political debates, as well as the social and economic changes that they have been generating.
    • Ítem
      Poder presidencial y judicialización de la política como determinantes del cambio institucional en el Poder Judicial: la Corte Suprema de Ecuador (1979-2009)
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2014) Basabe-Serrano, Santiago
      What explains institutional instability in national judicial institutions? Much extant research focuses on de facto institutional instability, emphasizing political motivations behind irregular changes to high court composition. In contrast, I consider the causes for de jure chan- ges made to the Ecuadorian Supreme Court from 1979 to the present, drawing on qualitative and quantitative analyses. I contend that the judicialization of politics and presidential interest in stacking the courts are central explanatory factors, and that changes to the Supreme Court's institutional framework reflect implicit compromises and political arrangements negotiated by strategic political actors. As such, institutional reforms to national judicial instiuttions may beadopted to ameliorate conflict in the larger political sphere.