Politai. Vol. 05 Núm. 08 (2014)

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Tabla de Contenido

  • Presentación Cameron, Maxwell A; 7-9
  • Editorial Samaniego Velásquez, Nathaly; 11

  • Artículos
  • Presidentes no medianos y perdedores de Condorcet en América Latina: un factor de inestabilidad Colomer, Josep M; 15-30
  • Constituciones, ciudadanía y población indígena en los Andes, s. XIX: los casos de Bolivia, Ecuador y Perú Del Águila, Alicia; 31-47
  • La Asamblea Constituyente y la democracia en riesgo: corporativismo, rentismo y capitalismo político como pilares de la nueva Constitución boliviana Ayo, Diego; 49-68
  • Poder presidencial y judicialización de la política como determinantes del cambio institucional en el Poder Judicial: la Corte Suprema de Ecuador (1979-2009) Basabe-Serrano, Santiago; 69-86
  • Instrumentos jurídicos, herramientas políticas: un vistazo al impacto de las sentencias de la Corte Interamericana de Derechos Humanos en las constituciones latinoamericanas Bregagio Lazarte, Renata; Constantino Caycho, Renato; 87-97
  • La disciplina y efectividad de las bancadas de oposición en el Parlamento en los casos de interpelaciones durante los gobiernos de Toledo, García y Humala (2001-2013) Vela, Estelí; Ruiz, Gabriela; García, Sebastián; Roca, Pablo; 99-128
  • ¿Tiende una sobreexposición a la democracia incipiente a debilitar una Constitución en vida? Lansberg-Rodríguez, Daniela Melaré; 129-143
  • Ganar, gobernar y perder: Aportes para entender el desempeño electoral de los partidos de gobierno peruanos Mas Castillo, Luis; 145-164

  • Entrevista
  • Entrevista a Manuel Garretón: Estudios de Sociología Política en Latinoamérica Escobar Trigoso, Piero Alberto; 167-175

  • Reseñas
  • Cameron, Maxwell A.. 2013. Strong Constitutions. Social-Cognitive Origins of the Separation of Powers Luna, Juan Pablo; 179-181
  • Alicia del Águila Peralta 2013. La ciudadanía corporativa: Política, constituciones y sufragio en el Perú (1821-1896) Instituto de Estudios Peruanos Arévalo León, Rosa; 183-184

  • Observatorio
  • Constituciones Políticas y Reformas Institucionales Comité Editorial; 187-190
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    • Ítem
      La Asamblea Constituyente y la democracia en riesgo: corporativismo, rentismo y capitalismo político como pilares de la nueva Constitución boliviana
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2014) Ayo, Diego
      Did the new Bolivian Constitution of 2009 influence a change on its democratic model? The thesis of the article claims that as a result of how the Constitution elaboration process was carried out on a frame of certain historical conditions, the product elaborated –The Constitution- by the Constituent Assembly had little substantial change in contrast to former Constitutions. Historical constrains of the Bolivian economy and the polarization of the actors involved on the elaboration process of the new Constitution had a great influence to prevent a substantially different new one. Progressive’s elements were introduced as a matter of result of the Bolivian revolution as Human Rights, Plurinationality, and Regional Autonomies, but certain constitutional prerogatives remained unchanged to preserve the status quo. The presence of corporatists, rentist and statist actors has been a trend along Bolivian history, which does allow the reproduction of the internal political relationships of the Bolivian model and inhibits the possibility of a substantial change or re-foundation. Furthermore, the pos-contitutional situation will consolidate a democracy that hardly would break the historical constrains thatrules its hybrid character.
    • Ítem
      Instrumentos jurídicos, herramientas políticas: un vistazo al impacto de las sentencias de la Corte Interamericana de Derechos Humanos en las constituciones latinoamericanas
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2014) Bregagio Lazarte, Renata; Constantino Caycho, Renato
      The current research tries to recognize how the Inter-American Court of Human Rightscan influence in the legal and constitutional reforms in Latin American countries. It tries to understand what elements are required for those reforms to happen. It is stated that it requires human rights movements with knowledge of the Inter-American system and a favorable State context of at least one branch of the State. Finally, it was found that, in the cases studied, thecontext determines whether what the Inter-American Court says is applied or not.