Anthropologica. Vol. 42 Núm. 52 (2024)

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Tabla de Contenido

  • Alejandro Ortiz Rescanierie (1941-2024) Huerta Mercado, Alexander; 5-7

  • Presentación
  • La antropología de la salud ante la defensa de saberes y derechos culturales, políticos y territoriales Palma Pinedo, Helen; Portocarrero Gutiérrez, Julio César; Iguiñiz Romero, Ruth; 8-10

  • DOSSIER Enfoques antropológicos contemporáneos de la salud pública...
  • Prácticas de autoatención warao para enfrentar la pandemia de COVID-19 en Manaus (Amazonas, Brasil) Rosa, Marlise; Nogueira, Dassuem; Moutinho, Pedro; 11-33
  • Expropiación territorial, pandemia y resistencia Possas, Hiran de Moura; Tomchinsky, Bernardo; 34-59
  • Embarazo y parto en contexto urbano Cárdenas, Clara Matilde; 60-85
  • Medicina ancestral de las mujeres diaguita en el norte chico chileno Rodríguez Venegas, Viviana; Duarte Hidalgo, Cory; 86-113
  • Después del manicomio Villa-Palomino, Julio; Shimabukuro Higa, Alexandra Hiromi; Cornejo Rossello, Guillermo Percy; 114-142

  • Nuevas perspectivas culturales
  • Los «chamos» en cana Pérez Guadalupe, José Luis; Nuñovero Cisneros, Lucía; 143-197
  • Agentes de su propio juego Anderson Roos, Jeanine; 198-221
  • Interrumpir la interculturalidad Vich, Víctor; 222-235
  • Interrelación e interdependencia en un territorio tradicional Narváez-Collaguazo, Roberto Esteban; 236-270
  • Humor negro en el contexto de la muerte encefálica Baranowski, Carolina Andrea; Martínez, Bárbara; 271-288

  • Reseñas
  • Sahlins, Marshall. (2023). Qué es y qué no es parentesco. Lima: Fondo Editorial de la Universidad Nacional de San Marcos, 2023, 164 pp. Portocarrero Gutiérrez, Julio César; 289-293
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      Embarazo y parto en contexto urbano
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2024-06-18) Cárdenas, Clara Matilde
      The article focuses on the trajectories of care and attention during Pregnancy, Childbirth and Post-Partum that the Shipibo-konibo women of the self-proclaimed Shipibo Community of Cashahuacra go through. This community was formed almost fifteen years ago when a group of families from this amazonian indigenous people from Ucayali settled in the Cashahuacra ravine (Santa Eulalia District, Huarochirí province). More than detailing the practices and knowledge of these trajectories, I emphasize how this social space under construction, which is this indigenous community located in a marginal urban area, characterized by poverty and constant mobility, leaves its mark on the formation of these trajectories in which the knowledge and practices of the Shipibo culture are current but without rejecting those coming from institutional medicine against which there is a critical and pragmatic view in accordance with what it means for a shipibo-konibo woman to be a mother in the city.