Anthropologica. Vol. 42 Núm. 52 (2024)

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Tabla de Contenido

  • Alejandro Ortiz Rescanierie (1941-2024) Huerta Mercado, Alexander; 5-7

  • Presentación
  • La antropología de la salud ante la defensa de saberes y derechos culturales, políticos y territoriales Palma Pinedo, Helen; Portocarrero Gutiérrez, Julio César; Iguiñiz Romero, Ruth; 8-10

  • DOSSIER Enfoques antropológicos contemporáneos de la salud pública...
  • Prácticas de autoatención warao para enfrentar la pandemia de COVID-19 en Manaus (Amazonas, Brasil) Rosa, Marlise; Nogueira, Dassuem; Moutinho, Pedro; 11-33
  • Expropiación territorial, pandemia y resistencia Possas, Hiran de Moura; Tomchinsky, Bernardo; 34-59
  • Embarazo y parto en contexto urbano Cárdenas, Clara Matilde; 60-85
  • Medicina ancestral de las mujeres diaguita en el norte chico chileno Rodríguez Venegas, Viviana; Duarte Hidalgo, Cory; 86-113
  • Después del manicomio Villa-Palomino, Julio; Shimabukuro Higa, Alexandra Hiromi; Cornejo Rossello, Guillermo Percy; 114-142

  • Nuevas perspectivas culturales
  • Los «chamos» en cana Pérez Guadalupe, José Luis; Nuñovero Cisneros, Lucía; 143-197
  • Agentes de su propio juego Anderson Roos, Jeanine; 198-221
  • Interrumpir la interculturalidad Vich, Víctor; 222-235
  • Interrelación e interdependencia en un territorio tradicional Narváez-Collaguazo, Roberto Esteban; 236-270
  • Humor negro en el contexto de la muerte encefálica Baranowski, Carolina Andrea; Martínez, Bárbara; 271-288

  • Reseñas
  • Sahlins, Marshall. (2023). Qué es y qué no es parentesco. Lima: Fondo Editorial de la Universidad Nacional de San Marcos, 2023, 164 pp. Portocarrero Gutiérrez, Julio César; 289-293
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      Humor negro en el contexto de la muerte encefálica
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2024-06-18) Baranowski, Carolina Andrea; Martínez, Bárbara
      In this article, we propose to analyze how healthcare personnel involved in organ and tissue procurement activities use black humor during their daily work. The objective here is twofold: on the one hand, following previous studies, we are interested in showing the role of black humor as a way of dealing with death. On the other hand, we suggest that, in a parallel and complementary way, in this context black humor exposes a performative sense as a form of agency that attempts to modify an adverse reality. This work combines the methodological tools provided by ethnography and conducting open, multi-session interviews. The events revealed during the fieldwork and interviews that associate humor and brain death show the uses, limits and ways in which black humor operates in daily healthcare work of physical and emotional complexity.