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dc.contributor.authorConrad, Claire
dc.contributor.authorMader, Christian
dc.date.accessioned2024-10-30T16:21:13Z
dc.date.available2024-10-30T16:21:13Z
dc.date.issued2024-10-25
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/boletindearqueologia/article/view/28619/26850
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/202462
dc.description.abstractThe prehispanic Andes are an environment teeming with living beings, both human and non-human. Non-human entities exhibit many similar traits to Andean societies, including a hierarchy, characters with individual personalities and motivations. Regular interactions between humans and these entities were necessary to protect against them. Especially the most important entities, the highest peaks called apus, were potential protectors, but also a constant threat. Visibility and sight are an important aspect in the relationship, as anything within sight of an apu could be considered under its influence and thus could receive a positive or negative impact depending on its mood. This article focuses on that connection between Andean communities and the powerful apus, and how the Inca state could have used architecture to disrupt it using the example of the Vitcos valley. After the incorporation of the Vilcabamba region into the Tawantinsuyu, the Incas built Vitcos as their administrative and religious center and the former larger site Viracochan was abandoned. This meant moving a high-altitude settlement to the valley floor, changing the area that was visible to humans on a daily basis and impacting their communication with the apus of the Cordillera Vilcabamba.en_US
dc.description.abstractLos Andes prehispánicos constituyen un entorno lleno de seres vivos: humanos y no humanos. Ambos grupos presentan rasgos similares que incluyen jerarquías, personajes con personalidades y motivaciones individuales. Las entidades no humanas más importantes, es decir, los picos más altos o apus, eran protectores potenciales, pero también una amenaza constante. Dentro de esta relación, la visibilidad era un aspecto importante, ya que todo lo que estaba a la vista de un apu podía considerarse bajo su influencia y, por lo tanto, podía recibir un impacto positivo o negativo en función de su estado de ánimo. Este artículo se centra en la conexión entre las comunidades andinas y los poderosos apus, y en cómo el Estado inca pudo haber utilizado la arquitectura para interrumpir esta relación en el valle de Vitcos. Tras la incorporación de la región de Vilcabamba al Tawantinsuyu, los incas construyeron Vitcos como un nuevo centro administrativo y religioso, mientras que Viracochan, un sitio más grande y más antiguo, fue abandonado. Esto significó el traslado de un asentamiento de altura al fondo del valle, cambiando el área que era visible para los humanos en el día a día e impactando su comunicación con los apus de la Cordillera de Vilcabamba.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2304-4292
dc.relation.ispartofurn:issn:1029-2004
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceBoletín de Arqueología PUCP; Núm. 35 (2024)es_ES
dc.subjectViewsheden_US
dc.subjectApuen_US
dc.subjectDependencyen_US
dc.subjectIncaen_US
dc.subjectVitcosen_US
dc.subjectVisibilidades_ES
dc.subjectApues_ES
dc.subjectDependenciaes_ES
dc.subjectIncaes_ES
dc.subjectVitcoses_ES
dc.titleDe lo visible a lo oculto: un estudio de visibilidad (SIG) en la región de Vilcabamba, Andes peruanos, durante los periodos Intermedio Tardío y Horizonte Tardíoes_ES
dc.title.alternativeFrom visible to hidden: a visibility study (GIS) in the Vilcabamba region, Peruvian Andes, during the Late Intermediate Period and Late Horizonen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.01.02
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/boletindearqueologiapucp.202402.003


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