Cabildos infantiles como espacios educativos durante el estallido social 2019 en Chile: una mirada desde la educación parvularia
Abstract
This research had as a general objective to understand and describe the pedagogical practices presented in the children’s councils erected in three communes of the Metropolitan Region, during the social explosion that occurred in Chile in 2019. It is a comprehensive, qualitative research with a study case research design, constituted by the views of three infant educators in training belonging to the University of Chile. The research was framed in the different perceptions that have regarding childhoods and how this has progressed over time thanks to legal decrees in addition to the levels of participation that could reach in these spaces. Through discourse analysis, it was possible to demonstrate the ability of children to understand events that adults often believe are not possible, Finally, it was possible to contrast the pedagogical practices presented in the children’s councils with what the curriculum of initial education in Chile proposes. It should be noted that, although it is a phenomenon that happened at a sociological level in the country, this inquiry emphasized the pedagogical and educational perspective that these spaces had. In view of the fact that the participants were early childhood children, is that the theme is linked to early childhood education and stresses the curriculum of formal preschool education Esta investigación tuvo como objetivo general comprender y describir las prácticas pedagógicas presentes en los cabildos infantiles levantados en tres comunas de la Región Metropolitana, durante el estallido social ocurrido en Chile en el año 2019. Es una investigación comprensiva, cualitativa con un diseño de investigación de estudio de caso, constituido por las miradas de tres educadoras de párvulos en formación perteneciente a la Universidad de Chile. La investigación estuvo enmarcada en las distintas percepciones que se tiene respecto a las infancias y cómo esto ha progresado en el tiempo gracias a decretos legales además de los niveles de participación que pudieron alcanzar en estos espacios. Mediante un análisis de discurso se pudo evidenciar la capacidad que tienen los niños y niñas de comprender sucesos que muchas veces los adultos creen que no es posible, finalmente se pudo contrastar las prácticas pedagógicas presentes en los cabildos infantiles versus lo que propone el curriculum de la educación inicial en Chile. Cabe destacar que, si bien es un fenómeno sucedido a nivel sociológico en el país, esta indagación enfatizó la perspectiva pedagógica y educativa que tuvieron estos espacios. En vista de que los/as participantes fueron a niños/as de la primera infancia, es que la temática se vincula con la educación parvularia y tensiona el curriculum de la educación inicial formal.