La participación que tienen los niños y niñas desde el curriculum vivido
Abstract
This research contributes to the curricular study in early childhood from a participatory perspective, understanding that its development in each context is unique and particular, for this reason, it sought to know the discourses of Second Level School Transition boys and girls about their participation in the Living Curriculum. The research was approached from a comprehensive qualitative approach and a phenomenological design. Individual interviews with educators and group interviews with boys and girls were conducted, the latter using the photo-elicitation technique. Among the main results, they highlight that, from the perspective of boys and girls, a simple participation in Educational Establishments would be developed, evidencing that they would not be an active part of the construction of their teaching and learning processes. In relation to the results of the educators, it is evident that they have carried out experiences that point to a more passive participation, however, since their speeches can show that their participatory practices correspond to conceptualized and democratic experiences. From a contrast of the discourses, it can be deduced that there would be a more "real" participation outside the classroom and that both discourses are assimilated in reflection of the same experience of prescription from school. Esta investigación contribuye al estudio curricular en la primera infancia desde una perspectiva participativa, comprendiendo que su desarrollo en cada contexto es único y particular, por tal motivo, buscó conocer los discursos de niños y niñas de Segundo Nivel de Transición escolar sobre su participación en el Curriculum Vivido. La investigación fue abordada desde un enfoque cualitativo comprensivo y un diseño fenomenológico. Se realizaron entrevistas individuales a Educadoras y entrevistas grupales a niños y a niñas, estas últimas, a través de la técnica de foto-elicitación. Entre los principales resultados, destacan que, desde la perspectiva de niños y niñas, se estaría desarrollando una participación simple en los Establecimientos Educacionales, evidenciando que ellos (as) no estarían siendo parte activa de la construcción de sus procesos de enseñanza y aprendizaje. En relación a los resultados de las Educadoras, se evidencia que han realizado experiencias que apuntan a una participación más pasiva, sin embargo, desde sus discursos pueden dar cuenta que sus prácticas participativas corresponden a vivencias conceptualizadas y democráticas. Desde un contraste de los discursos se desprende que existiría una participación más “real” fuera del aula y que, ambos discursos se asimilan en reflejar una misma de la vivencia de la prescripción desde la escuela.