Show simple item record

dc.contributor.authorTéllez Cabrejos, Sandra
dc.contributor.authorPomalima, Yanoa
dc.contributor.authorMiguel Bonifaz, Mercedes
dc.date.accessioned2024-03-25T20:50:33Z
dc.date.available2024-03-25T20:50:33Z
dc.date.issued2023-08-16
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/boletindearqueologia/article/view/27367/25615
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/199047
dc.description.abstractCitizen or community participation is becoming ever-more important in all aspects of political and public life, not just to streamline public policies, but also because people have the right to participate directly in decision-making in regard to the issues that pertain to them. Heritage management —and what heritage is and isn’t— is one of the few issues discussed horizontally by the State and the citizenry. Museums and interpretation centers have been no exception. Events held in Latin America since the 1970s pointed out the connections between museums and the community, and have moved on from a passive public to one that is active and has a leading role, gives its opinion, builds and participates in the various mise-en-scènes. The development of a participative exhibition in association with the community of Huaycán de Cieneguilla allowed us to reflect upon and establish a dialogue between the government, researchers and the citizenry, in order to jointly build a shared narrative of the history of Cieneguilla.en_US
dc.description.abstractLa participación ciudadana o comunitaria está adquiriendo una mayor importancia en todos los ámbitos de la vida política y pública, no solo para generar que las políticas estatales sean más eficaces, sino también porque las poblaciones tienen derecho a participar de forma directa en la toma de decisiones respecto a los temas que les pertenecen. La gestión de su patrimonio —y qué es y qué no es— es uno de los temas poco discutidos de manera horizontal entre el Estado y los ciudadanos. Los museos y centros de interpretación no han sido la excepción. Eventos llevados a cabo en Latinoamérica desde la década de 1970 marcaron los vínculos entre museos y comunidad, pasando de un público pasivo a un público protagonista y activo que opina, construye y participa en las diversas puestas en escena. La creación de una exposición participativa asociada a la comunidad de Huaycán de Cieneguilla nos ha permitido reflexionar y establecer un diálogo entre el Estado, los investigadores y los ciudadanos para construir de manera conjunta una narrativa compartida sobre la historia de Cieneguilla.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2304-4292
dc.relation.ispartofurn:issn:1029-2004
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceBoletín de Arqueología PUCP; Núm. 32 (2023)es_ES
dc.subjectInterpretation centeren_US
dc.subjectCommunityen_US
dc.subjectCieneguillaen_US
dc.subjectCo-creationen_US
dc.subjectHeritageen_US
dc.subjectCentro de interpretaciónes_ES
dc.subjectComunidades_ES
dc.subjectCieneguillaes_ES
dc.subjectCocreaciónes_ES
dc.subjectPatrimonioes_ES
dc.titleHabitar el patrimonio desde la participación comunitaria: cocreando exposiciones con la población de Huaycán de Cieneguillaes_ES
dc.title.alternativeInhabiting heritage through community participation: co-creating exhibitions with the people of Huaycan de Cieneguillaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.01.02
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/boletindearqueologiapucp.202301.005


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess