Núm. 32 (2023)
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Ítem Texto completo enlazado Habitar el patrimonio desde la participación comunitaria: cocreando exposiciones con la población de Huaycán de Cieneguilla(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-16) Téllez Cabrejos, Sandra; Pomalima, Yanoa; Miguel Bonifaz, MercedesCitizen or community participation is becoming ever-more important in all aspects of political and public life, not just to streamline public policies, but also because people have the right to participate directly in decision-making in regard to the issues that pertain to them. Heritage management —and what heritage is and isn’t— is one of the few issues discussed horizontally by the State and the citizenry. Museums and interpretation centers have been no exception. Events held in Latin America since the 1970s pointed out the connections between museums and the community, and have moved on from a passive public to one that is active and has a leading role, gives its opinion, builds and participates in the various mise-en-scènes. The development of a participative exhibition in association with the community of Huaycán de Cieneguilla allowed us to reflect upon and establish a dialogue between the government, researchers and the citizenry, in order to jointly build a shared narrative of the history of Cieneguilla.Ítem Texto completo enlazado Ecomuseo Túcume: estrategias de gestión para hacer del patrimonio cultural una herramienta inclusiva de desarrollo sostenible(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-16) Delgado, BernardaThis article summarises the experience in the management of cultural heritage lived in the Museo Túcume, which was based on the scientific research undertaken at the pyramids since 1989, and which continued with the establishment of our museum in 1992. The work of involving the community throughout 31 years of uninterrupted labour was led by criteria of social, cultural, environmental and economic sustainability. The Management Plan, which is based on a situational diagnostic of the town plus the conceptualisation of our labour and that of the museum within the paradigm of Social Museology, allowed us to bring scientific knowledge over to the people, learn from popular wisdom, and—with the establishment of the Tucume Ecomuseum—to encourage citizen participation in the pursuit of the sustainable preservation of both the cultural and natural heritage.Ítem Texto completo enlazado El contínuum cultural, metodología para una historia integrada(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-16) Espinoza Pajuelo, Pedro; Manrique, Patricia; Luján, Karen; Morales, Santiago; Zela, VerónicaThe cultural continuum methodology was created in 2011 during archaeological and cultural management intervention in the Mateo Salado archaeological complex (Cercado de Lima). This methodology proposes that all activities evinced into a monument along the time have same value as life styles, connecting in this way pre-Columbian archaeology, historic archaeology, archaeology of the contemporaneity, and public archaeology. It challenges temporal criteria must be determinant because it privileges an epoch at the expense of other ones and trends to select events for a grandiloquent diffusion. Likewise, the cultural continuum allows addressing contemporary and controversial issues in a monument usually seen as only pre-Hispanic. For showing these features, this paper presents cultural continuum applications in investigation, conservation and restoration, and cultural management towards community in Mateo Salado.Ítem Texto completo enlazado Patrimonio arqueológico en perspectiva: alcances de un siglo formativo en la modernidad del Perú republicano(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-16) Uribe, ClaudiaEl presente artículo discute la construcción de la noción de patrimonio arqueológico desde el Perú del siglo XIX, en el marco de los procesos históricos y sociopolíticos relativos a su formación como estado-nación moderno. Frente a la concentración de reflexiones sobre el origen de los fundamentos y las praxis patrimoniales en la intersección de la arqueología peruana y el nacionalismo en los inicios del siglo XX, este estudio argumenta que dicho periodo marca un hito trascendental en el devenir de una serie de procesos que inician en el Perú decimonónico. Bajo la perspectiva del patrimonio como una construcción social y como proceso, se propone que este atraviesa por un siglo formativo desde los primeros años de la era republicana a partir de tres ejes: el nacionalismo, la perspectiva científica moderna y las instituciones tutelares. Este estudio concluye identificando dos momentos críticos y fundacionales del patrimonio arqueológico en contextos de efervescencia nacionalista estimulados por las élites políticas e intelectuales: el surgimiento del Estado peruano (1821- 1824) y los años posteriores a la Guerra del Pacífico (1879-1884). Del mismo modo, reconoce que la génesis del patrimonio y su naturaleza política no pueden entenderse si no a partir de procesos estrechamente ligados a la modernidad.Ítem Texto completo enlazado Nadando entre dos aguas: el proyecto Qhapaq Ñan - Sede Nacional (2013-2018) y la gestión del patrimonio desde el Estado(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-16) Marcone, GiancarloEste artículo propone que los gestores del patrimonio arqueológico que trabajamos desde el Estado peruano nos encontramos inmersos en una inherente contradicción. Por un lado, seguimos considerando que la autoridad de la gestión del patrimonio está en nosotros. Por el otro, influenciados por las propuestas poscoloniales, decoloniales y del patrimonio crítico, reclamamos una mayor participación de las personas, romper los discursos hegemónicos estatales y que el patrimonio deje de ser un vehículo de exclusión. La pregunta central es ¿Cómo manejar el patrimonio arqueológico de manera profesional, generando bienestar y significado, sin caer en su manipulación estatal o convertirlo en un vehículo de poder hegemónico y desposesión a nivel local? Con base en nuestra experiencia en el proyecto Qhapaq Ñan - Sede Nacional del Ministerio de Cultura entre los años 2013 y 2018, reflexionaremos sobre esta contradicción. Así, proponemos que no es necesario negar o esconder nuestro rol como funcionarios estatales, ni abandonar la idea de lo local y/o el énfasis en la gestión participativa, sino entender el patrimonio como un espacio público, donde los actores y sus procesos se encuentren y conversen. El rol de la gestión estatal es garantizar la participación de todos estos actores mediante la adopción de los marcos conceptuales de cocreación usado en otras disciplinas.Ítem Texto completo enlazado Introducción: Prácticas y reflexiones patrimoniales desde la arqueología peruana(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-16) Alexandrino Ocaña, GraceIntroducciónÍtem Texto completo enlazado Museo y comunidad: reflexiones desde la gestión del santuario arqueológico de Pachacamac(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-16) Pozzi-Escot, DeniseAl ser uno de los sitios arqueológicos con mayor continuidad histórica en el territorio peruano, el santuario arqueológico de Pachacamac se ha convertido en un espacio de encuentro y aprendizaje que ofrece a sus vecinos la posibilidad de realizar una serie de actividades culturales y educativas, así como participar en diversos talleres. Integrando aproximaciones de la nueva museología y considerando importante priorizar las necesidades de las comunidades aledañas a los sitios arqueológicos que gestionamos, en este artículo caracterizamos y reflexionamos cómo hemos transformado nuestra gestión y, por ende, la relación entre la comunidad, el museo y el sitio arqueológico.Ítem Texto completo enlazado Arqueología cocreativa para la preservación del patrimonio cultural: experiencias desde Nivín, Casma, Perú(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-04) Cruzado, Elizabeth; Valencia, GustavoNew approaches and social dynamics are enabling the establishment of an essential connection between archaeologists and the community that allow us to understand the significance and legitimacy the past holds for modern communities. In this context, cultural heritage has the role of connecting and justifying the preservation of the past in order to give it a social use and imbue it with value for the community. The work underway at Nivín was based on these ideas, and had as its main goal establishing and strengthening the connection between cultural heritage and the local community through public archaeology with a co-creative approach. This means collaborating with the local people in accordance with their needs and concerns, in order to become allies in the pursuit of information and in the development of ac[1]tivities that integrate the past with the present. These collaborative practices between the local school and archaeologists took place through educational and artistic activities promoting the preservation, presentation, and interpretation of Nivín’s cultural heritage. This article explores the collaborative work carried out at Nivín, the interactions between its participants, the impact these efforts have on, and the dynamics of heritage preservation.Ítem Texto completo enlazado Participación ciudadana, patrimonialistas y gestión del patrimonio cultural inmueble precolonial del Perú(Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-08-04) Alexandrino Ocaña, GraceFor over ten years, Peru has seen the rise of groups of citizens who want to take over the responsibility for the safeguard[1]ing of the nation’s pre-colonial cultural heritage. Citizen participation in the safeguard of heritage has not been much implemented despite its inclusion in the legal regulations laid down by the Peruvian government. Even more, Peru’s authorities and cultural experts still favour a material-centred preservation outlook over the social use and the interac[1]tion between contemporary societies and the built heritage. Based on an extensive ethnographic and archival work, I here characterize what citizen participation in the management of pre-Colonial structures has been like since the estab[1]lishment of the Ministry of Culture; describe the way in which citizen participation has developed ever since cultural heritage grassroots organizations appeared; and discuss the potential that citizen participation holds for the attainment of a more sustainable management of heritage.