Show simple item record

dc.contributor.authorCaetano, Liandra Aparecida Orlando
dc.contributor.authorGalinari, Lais Sette
dc.contributor.authorRezende Bazon, Marina 
dc.date.accessioned2023-07-19T15:47:30Z
dc.date.accessioned2023-07-19T17:05:32Z
dc.date.available2023-07-19T15:47:30Z
dc.date.available2023-07-19T17:05:32Z
dc.date.issued2023-07-13
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27068/25351
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/194696
dc.description.abstractFollowing the perspective of the General Strain Theory (GST), this work explored the relationships between stressful experiences for adolescents, in the family (aggression and problems with the police) and at school (bullying), anger, self-control, and antisocial behaviors. Participated in the study, 102 students, 13 to 16 years old, from public schools in a city in the interior of São Paulo state. They answered five questionnaires. Descriptive analysis and simple and adjusted logistic regression were performed. Having committed school violence, having anger as a trait, and having lower self-control seem to interact and foster the conditions for antisocial behavior. Further studies, with larger and diverse samples, should continue to explore the TGT model, including context variables, which may modulate the focused relationships.en_US
dc.description.abstractSiguiendo la perspectiva de la Teoría General de la Tensión, este trabajo exploró las relaciones entre las experiencias estresantes de los adolescentes, en la familia (agresiones y problemas con la policía) y en la escuela (acoso escolar), la ira, el autocontrol y la conducta antisocial. Participaron en el estudio 102 alumnos de 13 a 16 años de escuelas públicas de una ciudad del interior del estado de São Paulo. Respondieron a cinco cuestionarios. Se realizaron análisis descriptivos y regresión logística simple y ajustada. Haber cometido actos de violencia escolar, tener la ira como rasgo y un menor autocontrol parecen interactuar y fomentar las condiciones para la conducta antisocial. Otros estudios, con muestras más amplias y diversificadas, deberían seguir explorando el modelo TGT, incluidas las variables de contexto, que pueden modular las relaciones enfocadas.es_ES
dc.description.abstractSuivant la perspective de la théorie générale de la tension, ce travail a exploré les relations entre les expériences stressantes pour les adolescents, dans la famille (agression et problèmes avec la police) et à l’école (intimidation), la colère, la maîtrise de soi et le comportement antisocial. Les participants à l’étude comprenaient 102 élèves âgés de 13 à 16 ans provenant d’écoles publiques d’une ville de l’intérieur de l’État de São Paulo. Ils ont répondu à cinq questionnaires. Des analyses descriptives et des régressions logistiques simples et ajustées ont été réalisées. Le fait d’avoir commis des actes de violence à l’école, d’avoir la colère comme trait et une maîtrise de soi plus faible semblent interagir et favoriser les conditions d’un comportement antisocial. D’autres études, avec des échantillons plus importants et diversifiés, devraient continuer à explorer le modèle TGT, y compris les variables de contexte, qui peuvent moduler les relations ciblées.fr_CA
dc.description.abstractSeguindo a perspectiva da Teoria Geral da Tensão (TGT), este trabalho explorou as relações entre experiências estressantes para adolescentes, na família (agressões e problemas com a polícia) e na escola (bullying), raiva, autocontrole e condutas antissociais. Participaram do estudo, 102 estudantes, de 13 a 16 anos de escolas públicas de uma cidade do interior do estado de São Paulo. Esses responderam a cinco questionários. Foram realizadas análises descritivas e de regressão logística simples e ajustada. Ter praticado violência escolar, ter raiva como traço e menor autocontrole parecem interagir e fomentar as condições para condutas antissociais. Novos estudos, com amostras maiores e diversificadas, devem continuar explorando o modelo da TGT, incluindo as variáveis de contexto, que podem modular as relações enfocadas.pt_BR
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isopor
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2223-3733
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9247
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/es_ES
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 41 Núm. 2 (2023)es_ES
dc.subjectAdolescenceen_US
dc.subjectAntisocial behavioren_US
dc.subjectCoping strategiesen_US
dc.subjectAdolescenciaes_ES
dc.subjectConducta antisociales_ES
dc.subjectEstrategias de afrontamientoes_ES
dc.subjectAdolescencefr_CA
dc.subjectComportement antisocialfr_CA
dc.subjectStratégies d’adaptationfr_CA
dc.subjectAdolescênciapt_BR
dc.subjectCondutas antissociaispt_BR
dc.subjectEstratégias de enfrentamentopt_BR
dc.titleExperiencias estresantes, ira, autocontrol y conducta antisocial en la adolescencia: perspectiva de la Teoría General de la Tensiónes_ES
dc.title.alternativeStressful experiences, anger, self-control, and antisocial behavior in adolescence: perspective of the General Strain Theoryen_US
dc.title.alternativeExpériences stressantes, colère, maîtrise de soi et comportement antisocial à l’adolescence: une étude du point de vue de la théorie générale de la tensionfr_CA
dc.title.alternativeExperiências estressantes, raiva, autocontrole e conduta antissocial na adolescência: estudo na perspectiva da Teoria Geral da Tensãopt_BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/psico.202302.005


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International