Show simple item record

dc.contributor.authorLoayza-Rivas, José
dc.contributor.authorZelaya Icaza, Patricia
dc.date.accessioned2023-07-19T15:47:31Z
dc.date.accessioned2023-07-19T17:05:30Z
dc.date.available2023-07-19T15:47:31Z
dc.date.available2023-07-19T17:05:30Z
dc.date.issued2023-07-14
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/27088/25366
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/194690
dc.description.abstractThis study aimed to translate and validate the Revised Attitudes Toward Research Scale (R-ATR; Papanastasiou, 2014) in Peruvian university students. A total of 214 students participated, 65.9% female, with a mean age of 24.79 years (SD = 5.15), from a private university in Metropolitan Lima. A Confirmatory Factor Analysis (CFA) was performed to test the R-ATR model of three correlated factors, obtaining an acceptable fit. On the other hand, excellent reliability coefficients for internal consistency and appropriate evidence of content validity were obtained. It is concluded that this Spanish version of the R-ATR has adequate evidence of validity and reliability that accredits its use in the Peruvian context.en_US
dc.description.abstractEl objetivo de este estudio fue traducir y validar la Escala de Actitudes hacia la Investigación Revisada (R-ATR; Papanastasiou, 2014) en estudiantes universitarios peruanos. Participaron 214 estudiantes, 65.9% mujeres, con una edad media de 24.79 años (DE = 5.15), pertenecientes a una universidad privada de Lima Metropolitana. Se realizó un Análisis Factorial Confirmatorio (AFC) para probar el modelo de tres factores correlacionados de la R-ATR, obteniendo un aceptable ajuste. Por otro lado, se obtuvieron excelentes coeficientes de fiabilidad por consistencia interna y apropiadas evidencias de validez de contenido. Se concluye que esta versión en español de la R-ATR cuenta con adecuadas evidencias de validez y fiabilidad que acreditan su utilización en el contexto peruano.es_ES
dc.description.abstractL’objectif de cette étude était de traduire et de valider l’échelle révisée des attitudes envers la recherche (R-ATR ; Papanastasiou, 2014) chez des étudiants universitaires péruviens. Un total de 214 étudiants a participé, 65,9% de femmes, avec un âge moyen de 24,79 ans (DS = 5,15), appartenant à une université privée de la métropole de Lima. Une analyse factorielle confirmatoire (AFC) a été réalisée pour tester le modèle corrélé à trois facteurs du R-ATR, obtenant un ajustement acceptable. D’autre part, d’excellents coefficients de fiabilité pour la cohérence interne et des preuves appropriées de validité de contenu ont été obtenus. On peut en conclure que cette version en espagnol du R-ATR présente des preuves adéquates de validité et de fiabilité qui accréditent son utilisation dans le contexte péruvien.fr_CA
dc.description.abstractO objetivo deste estudo foi traduzir e validar a Escala de Atitudes de Pesquisa Revisada (R-ATR; Papanastasiou, 2014) em estudantes universitários peruanos. Participaram 214 estudantes, 65,9% mulheres, com idade média de 24,79 anos (DP = 5,15), pertencentes a uma universidade particular em Lima Metropolitana. Foi realizada uma Análise Fatorial Confirmatória (AFC) para testar o modelo correlato de três fatores do R-ATR, obtendo um ajuste aceitável. Por outro lado, foram obtidos excelentes coeficientes de confiabilidade para a consistência interna e evidência apropriada da validade do conteúdo. Conclui-se que esta versão em espanhol do R-ATR possui evidência adequada de validade e confiabilidade que credencia seu uso no contexto peruano.pt_BR
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2223-3733
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9247
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 41 Núm. 2 (2023)es_ES
dc.subjectAttitudesen_US
dc.subjectResearchen_US
dc.subjectResearch methodsen_US
dc.subjectUniversity studentsen_US
dc.subjectAttitudesfr_CA
dc.subjectRecherchefr_CA
dc.subjectMéthodes de recherchefr_CA
dc.subjectÉtudiants universitairesfr_CA
dc.subjectAtitudespt_BR
dc.subjectPesquisapt_BR
dc.subjectMétodos de pesquisapt_BR
dc.subjectEstudantes universitáriospt_BR
dc.subjectActitudeses_ES
dc.subjectInvestigaciónes_ES
dc.subjectMétodos de investigaciónes_ES
dc.subjectEstudiantes universitarioses_ES
dc.titleTraducción y validación de la Escala de Actitudes hacia la Investigación Revisada (R-ATR) en estudiantes universitarios peruanoses_ES
dc.title.alternativeTranslation and validation of the Revised Attitudes Toward Research Scale (R-ATR) in Peruvian university studentsen_US
dc.title.alternativeTraduction et validation de l’échelle révisée des attitudes envers la recherche (R-ATR) chez des étudiants universitaires péruviensfr_CA
dc.title.alternativeTradução e validação da Escala de Atitudes de Pesquisa Revisada (R-ATR) em estu-dantes universitários peruanospt_BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/psico.202302.019


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record