Show simple item record

Tres cineastas regionales del sur andino en el campo cinematográfico peruano

dc.contributor.authorGutiérrez, Gonzalo
dc.date.accessioned2023-07-04T16:21:18Z
dc.date.accessioned2023-07-04T16:48:53Z
dc.date.available2023-07-04T16:21:18Z
dc.date.available2023-07-04T16:48:53Z
dc.date.issued2022-12-15
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/lacolmena/article/view/26699/25064
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/194440
dc.descriptionThe main objective of this article is to provide an overview of the so-called Peruvian regional cinema. A logic of the cinematographic field in Peru is defined and it seeks to locate there three regional filmmakers from the Andean south: Jacqueline Riveros (Huancayo), Jaime Huamán (Abancay) and Flaviano Quispe (Juliaca). Now, what do these struggles for legitimacy in the Peruvian cinematographic field consist of and how do they occur? This research** argues that one of the factors that determines the struggles for legitimacy in the cinematographic field is the sociocultural origin and the (adverse) conditions of regional filmmakers in the Peruvian cinematographic field. These are examined in relation to categories and concepts worked from the sociology of culture; in particular, by the authors Pierre Bourdieu and Néstor García Canclini, and from a qualitative methodological approach. The substantial findings revolve around the perspective with which the problem in question is approached. The scarce literature regarding Peruvian regional cinema has largely opted for descriptive communication approaches, or for the analysis of discourse and content of the representations in the films. In the case of this article, it is decided to focus on the actors themselves (the filmmakers) and identify their objectives, bets, positioning strategies and different tensions in the search for legitimacy in the referred field.en_US
dc.descriptionEl objetivo principal de este artículo es brindar un panorama general sobre el llamado cine regional peruano. En particular, se define una lógica del campo cinematográfico en el Perú y se busca ubicar allí a tres cineastas regionales del sur andino: Jacqueline Riveros (Huancayo), Jaime Huamán (Abancay) y Flaviano Quispe (Juliaca). Ahora bien, ¿en qué consisten y de qué manera ocurren estas luchas por la legitimidad en el campo cinematográfico peruano? Esta investigación sostiene que uno de los factores que determina las luchas por la legitimidad en el campo cinematográfico es el origen sociocultural y las condiciones (adversas) de los cineastas regionales en el campo cinematográfico peruano. Estos son examinados en relación con categorías y conceptos trabajados desde la sociología de la cultura; en particular, por los autores Pierre Bourdieu y Néstor García Canclini, y desde un enfoque metodológico cualitativo. Los hallazgos sustanciales giran en torno a la perspectiva con la que se aborda el problema en cuestión. La escasa literatura respecto del cine regional peruano ha optado en buena cuenta por enfoques de comunicación descriptiva, o por el análisis de discurso y contenido de las representaciones en los filmes. En el caso de este artículo, se opta por centrarse en los propios actores (los cineastas) e identificar sus objetivos, apuestas, estrategias de posicionamiento y diferentes tensiones en la búsqueda de la legitimidad en el campo referido.es_ES
dc.description.abstractThe main objective of this article is to provide an overview of the so-called Peruvian regional cinema. A logic of the cinematographic field in Peru is defined and it seeks to locate there three regional filmmakers from the Andean south: Jacqueline Riveros (Huancayo), Jaime Huamán (Abancay) and Flaviano Quispe (Juliaca). Now, what do these struggles for legitimacy in the Peruvian cinematographic field consist of and how do they occur? This research** argues that one of the factors that determines the struggles for legitimacy in the cinematographic field is the sociocultural origin and the (adverse) conditions of regional filmmakers in the Peruvian cinematographic field. These are examined in relation to categories and concepts worked from the sociology of culture; in particular, by the authors Pierre Bourdieu and Néstor García Canclini, and from a qualitative methodological approach. The substantial findings revolve around the perspective with which the problem in question is approached. The scarce literature regarding Peruvian regional cinema has largely opted for descriptive communication approaches, or for the analysis of discourse and content of the representations in the films. In the case of this article, it is decided to focus on the actors themselves (the filmmakers) and identify their objectives, bets, positioning strategies and different tensions in the search for legitimacy in the referred field.en_US
dc.description.abstractEl objetivo principal de este artículo es brindar un panorama general sobre el llamado cine regional peruano. En particular, se define una lógica del campo cinematográfico en el Perú y se busca ubicar allí a tres cineastas regionales del sur andino: Jacqueline Riveros (Huancayo), Jaime Huamán (Abancay) y Flaviano Quispe (Juliaca). Ahora bien, ¿en qué consisten y de qué manera ocurren estas luchas por la legitimidad en el campo cinematográfico peruano? Esta investigación sostiene que uno de los factores que determina las luchas por la legitimidad en el campo cinematográfico es el origen sociocultural y las condiciones (adversas) de los cineastas regionales en el campo cinematográfico peruano. Estos son examinados en relación con categorías y conceptos trabajados desde la sociología de la cultura; en particular, por los autores Pierre Bourdieu y Néstor García Canclini, y desde un enfoque metodológico cualitativo. Los hallazgos sustanciales giran en torno a la perspectiva con la que se aborda el problema en cuestión. La escasa literatura respecto del cine regional peruano ha optado en buena cuenta por enfoques de comunicación descriptiva, o por el análisis de discurso y contenido de las representaciones en los filmes. En el caso de este artículo, se opta por centrarse en los propios actores (los cineastas) e identificar sus objetivos, apuestas, estrategias de posicionamiento y diferentes tensiones en la búsqueda de la legitimidad en el campo referido.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2220-4490
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceLa Colmena; Núm. 15 (2022)es_ES
dc.subjectRegional cinemaen_US
dc.subjectCinematographic fielden_US
dc.subjectLegitimacyen_US
dc.subjectSocial inequalitiesen_US
dc.subjectCultural hybridizationen_US
dc.subjectCine regionales_ES
dc.subjectCampo cinematográficoes_ES
dc.subjectLegitimidades_ES
dc.subjectSigualdades socialeses_ES
dc.subjectHibridación culturales_ES
dc.titleThree regional filmmakers from the Southern Andes in the Peruvian field of filmen_US
dc.titleTres cineastas regionales del sur andino en el campo cinematográfico peruanoes_ES
dc.title.alternativeThree regional filmmakers from the Southern Andes in the Peruvian field of filmen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/lacolmena.202201.002


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International