Show simple item record

dc.contributor.authorTristão, Laura Aparecida
dc.contributor.authorIossi Silva, Marta Angelica
dc.contributor.authorDe Oliveira, Wanderlei Abadio
dc.contributor.authorDos Santos, Daniel
dc.contributor.authorDa Silva, Jorge Luiz
dc.date.accessioned2022-10-27T22:48:39Z
dc.date.accessioned2023-05-11T21:51:48Z
dc.date.available2022-10-27T22:48:39Z
dc.date.available2023-05-11T21:51:48Z
dc.date.issued2022-07-04
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/25507/24042
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193488
dc.description.abstractThere are gaps concerning the dissemination of school-based antibullying interventions in the Latin American context. For this reason, the objective was to conduct a systematic literature review to analyze the results of initiatives intended to prevent or decrease the occurrence of bullying and cyberbullying. A bibliographic search was conducted in LILACS, PsycINFO, SciELO, SCOPUS, and Web of Science. Only school-based randomized clinical trials conducted were included. Nine studies classified as having high methodological quality were included. This review synthesizes knowledge reported by studies conducted in various countries and clarifies the limitations and contributions of experimental programs focused on students, parents, and school staff, enabling reflections regarding future interventions.en_US
dc.description.abstractExisten vacíos en el contexto latinoamericano referentes a la divulgación de resultados de intervenciones antibullying en la escuela; así, se pretendió analizar los resultados de acciones para prevención o reducción de la ocurrencia de bullying/cyberbullying. Se trata de revisión sistemática de la literatura. El levantamiento bibliográfico se realizó en las bases de datos LILACS, PsycINFO, SciELO, SCOPUS y Web of Science. Fueron incluidos apenas ensayos clínicos aleatorios en el ambiente escolar. Nueve estudios fueron incluidos en la revisión, que fueron evaluados como siendo de alta calidad metodológica. Esta revisión sintetiza conocimientos obtenidos con estudios realizados en diversos países, esclareciendo limitaciones y contribuciones de programas experimentales dirigidos a estudiantes, padres y equipo escolar, lo que posibilita reflexionar sobre futuras intervenciones.es_ES
dc.description.abstractIl existe des lacunes dans le contexte latino-américain par rapport à la diffusion des résultats des interventions anti-harcèlement dans les écoles. Nous avons analysé les résultats des actions visant à prévenir ou réduire l’apparition de l’intimidation et cyberintimidation (révision systématique de la littérature). L’enquête bibliographique a eu lieu dans les bases de données LILACS, PsycINFO, SciELO, SCOPUS et Web of Science. Seuls les essais cliniques randomisés en milieu scolaire ont été inclus. Au total, neuf études de haute qualité méthodologique ont été incluses dans la révision, synthétisant les connaissances obtenues à partir d’études menées dans plusieurs pays, clarifiant les limites et apports des programmes expérimentaux destinés aux élèves, parents et personnel scolaire. Cela permet des réflexions pour des interventions futuresfr_CA
dc.description.abstractExistem lacunas no contexto latinoamericano no que se refere à divulgação resultados de intervenções antibullying na escola, desta forma, pretendeu-se analisar os resultados de ações para prevenção ou redução da ocorrência de bullying e cyberbullying. Trata-se de uma revisão sistemática da literatura. O levantamento bibliográfico ocorreu nas bases de dados LILACS, PsycINFO, SciELO, SCOPUS e Web of Science. Foram incluídos apenas ensaios clínicos randomizados no ambiente escolar. Um total de nove estudos foram incluídos na revisão, sendo avaliados como de alta qualidade metodológica. Esta revisão sintetiza conhecimentos obtidos com estudos realizados em diversos países, esclarecendo limitações e contribuições de programas experimentais voltados a estudantes, pais e equipe escolar, o que possibilita reflexões para futuras intervenções.pt_BR
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isopor
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2223-3733
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9247
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 40 Núm. 2 (2022)es_ES
dc.subjectBullyingen_US
dc.subjectCyberbullyingen_US
dc.subjectSchool contexten_US
dc.subjectInterventionen_US
dc.subjectBullyinges_ES
dc.subjectCyberbullyinges_ES
dc.subjectContexto escolares_ES
dc.subjectIntervenciónes_ES
dc.subjectIntimidationfr_CA
dc.subjectHarcèlement sur internetfr_CA
dc.subjectContexte scolairefr_CA
dc.subjectInterventionfr_CA
dc.subjectBullyingpt_BR
dc.subjectCyberbullyingpt_BR
dc.subjectContexto escolarpt_BR
dc.subjectIntervençãopt_BR
dc.titleBullying y cyberbullying: intervenciones realizadas en el contexto escolares_ES
dc.title.alternativeBullying and cyberbullying: school-based interventionsen_US
dc.title.alternativeHarcèlement et cyberintimidation: interventions réalisées en contexte scolairefr_CA
dc.title.alternativeBullying e cyberbullying: intervenções realizadas no contexto escolarpt_BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/psico.202202.015


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess