Show simple item record

dc.contributor.authorMello, Fabiane de Oliveira
dc.contributor.authorZedu Alliprandini, Paula Mariza
dc.date.accessioned2022-10-27T22:48:39Z
dc.date.accessioned2023-05-11T21:51:47Z
dc.date.available2022-10-27T22:48:39Z
dc.date.available2023-05-11T21:51:47Z
dc.date.issued2022-07-04
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/25503/24038
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193484
dc.description.abstractThe general objective of this research was to verify and analyze qualitatively the repertoire of learning strategies used by students with and without learning difficulties under literacy process. Eight 8-year-old students participated in the research, being four from the Regular Education Classroom and four from the Resource Room. It was applied, individually, a semi-structured interview. The results evidenced higher frequency in the use of cognitive strategies and differences between both students’ groups regarding the use of cognitive and resource administration strategies. The dysfunctional strategies showed themselves with higher frequency by the students from the Resource Room. It is suggested that the teachers improve their knowledge on learning strategies, in order to enable their students a more meaningful and autonomous learning.en_US
dc.description.abstractEl presente estudio tuvo como objetivo general verificar y analizar cualitativamente el repertorio de estrategias de aprendizaje utilizadas por alumnos con y sin dificultades de aprendizaje en proceso de alfabetización. Los participantes fueron ocho alumnos de ocho años de edad, siendo cuatro del salón regular y cuatro del salón de recurso especial. Se recogió datos a partir de una entrevista semiestructurada individual. Los resultados evidenciaron mayor frecuencia en el uso de estrategias cognitivas y diferencias entre los alumnos dos grupos respecto al uso de las estrategias cognitivas y de administración de recursos. Las estrategias disfuncionales se presentaron con mayor frecuencia por los alumnos del salón recurso. Se sugiere que los profesores mejoren sus conocimientos sobre estrategias de aprendizaje, posibilitando a sus alumnos un aprendizaje más significativo y autónomo.es_ES
dc.description.abstractL’objectif général de cette recherche était de vérifier et d’analyser qualitativement le répertoire des stratégies d’apprentissage utilisées par les élèves avec et sans difficultés d’apprentissage dans le processus d’alphabétisation. Huit élèves de 8 ans ont participé à la recherche, dont quatre dans une classe ordinaire et quatre dans une salle de ressources. Il a été appliqué individuellement un entretien semi-structuré. Les résultats montrent une plus grande fréquence d’utilisation des stratégies cognitives et des différences entre les élèves des deux groupes quant à l›utilisation des stratégies cognitives et de l›administration des ressources. Les stratégies dysfonctionnelles ont été présentées plus fréquemment par les élèves de la salle de ressources. Sugere-se que os professores aprimoremem seus conhecimentos sobre estratégias de aprendizagem, possibilitando aos seus alunos uma aprendizagem mais significativa e autônoma.fr_CA
dc.description.abstractEsta pesquisa teve como objetivo geral verificar e analisar qualitativamente o repertório de estratégias de aprendizagem utilizadas por alunos com e sem dificuldades de aprendizagem em processo de alfabetização. Participaram da pesquisa 8 alunos, com 8 anos de idade, sendo 4 alunos de sala regular e 4 de sala de recursos. Foi aplicada individualmente uma entrevista semiestruturada. Os resultados evidenciaram maior frequência no uso de estratégias cognitivas e diferenças entre os alunos dois grupos quanto ao uso das estratégias cognitivas e de administração de recursos. As estratégias disfuncionais apresentaram-se com maior frequência pelos alunos da sala de recursos. Sugere-se que os professores aprimorem seus conhecimentos sobre estratégias de aprendizagem, possibilitando aos seus alunos uma aprendizagem mais significativa e autônoma.pt_BR
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isopor
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2223-3733
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9247
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 40 Núm. 2 (2022)es_ES
dc.subjectLearning strategiesen_US
dc.subjectLiteracyen_US
dc.subjectElementary school Ien_US
dc.subjectEstrategias de aprendizajees_ES
dc.subjectAlfabetizaciónes_ES
dc.subjectEnseñanza básica Ies_ES
dc.subjectStratégies d’apprentissagefr_CA
dc.subjectAlfabétisationfr_CA
dc.subjectÉcole élémentaire Ifr_CA
dc.subjectEstratégias de aprendizagempt_BR
dc.subjectAlfabetizaçãopt_BR
dc.subjectEnsino Fundamental Ipt_BR
dc.titleEstrategias de aprendizaje utilizadas por estudiantes de primaria en proceso de alfabetizaciónes_ES
dc.title.alternativeLearning strategies used by students from elementary school under literacy processen_US
dc.title.alternativeStratégies d’apprentissage des élèves des écoles primaires dans le processus d’alphabétisationfr_CA
dc.title.alternativeEstratégias de aprendizagem de alunos do ensino fundamental em processo de alfabetizaçãopt_BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/psico.202202.011


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International