Show simple item record

dc.contributor.authorSantana Espitia, Ana Cristina
dc.contributor.authorHerrera Rojas, Aura Nidia
dc.contributor.authorFajardo Santamaría, Jesús Armando
dc.date.accessioned2022-10-27T22:48:38Z
dc.date.accessioned2023-05-11T21:51:46Z
dc.date.available2022-10-27T22:48:38Z
dc.date.available2023-05-11T21:51:46Z
dc.date.issued2022-07-04
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/25497/24032
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193478
dc.description.abstractThis study investigates three facets of teacher mediation: a) The sensitivity to the needs of the student with difficulty (perceived difficulty), b) The way to organize activities and experiences that encourage learning and c) The ability to institute tasks with diverse levels of complexity (instituted difficulty). The Test for Assessment of Instituted Difficulty in Situations of Addition and Subtraction (DISAS) (Santana & Herrera, 2017) was applied to 20 Peruvian and 20 Colombian teachers from 1st to 5th grade of elementary school, who described their way of orienting students with difficulty to add and subtract. The results obtained suggest that the cultural environment is important in the organization of the teacher’s activity when teaching these operations.en_US
dc.description.abstractEste estudio indaga tres facetas de la mediación docente: a) La sensibilidad a las necesidades del estudiante con dificultad (dificultad percibida), b) La manera de disponer actividades y experiencias que fomenten el aprendizaje y, c) La capacidad para instituir tareas con diversos niveles de complejidad (dificultad instituida). Se aplicó el Instrumento para Evaluación de Dificultad Instituida en Situaciones de Adición y Sustracción (DISAS) (Santana y Herrera, 2017) a 20 docentes peruanos y 20 docentes colombianos de 1º a 5º grado de básica primaria, quienes describieron su manera de orientar a estudiantes con dificultad para sumar y restar. Los resultados obtenidos sugieren que el entorno cultural es importante para la organización de la actividad del maestro al enseñar estas operaciones.es_ES
dc.description.abstractCette étude examine trois aspects de la médiation par l’enseignant: a) la sensibilité aux besoins de l’élève en difficulté (difficulté perçue), b) la manière de proposer des activités et des expériences qui encouragent l’apprentissage et c) la capacité d’instituer des tâches niveaux de complexité (difficulté instituée). L’Test d’Évaluation des Difficultés Institués en Situation d’Addition et de Soustraction (DISAS) (Santana & Herrera, 2017) a été appliqué à 20 enseignants péruviens et à 20 enseignants colombiens de la première à la cinquième année du primaire, qui ont décrit leur manière d’orienter les élèves avec difficulté à additionner et à soustraire. Les résultats obtenus suggèrent que l’environnement culturel est important pour l’organisation de l’activité de l’enseignant lors de l’enseignement de ces opérations.fr_CA
dc.description.abstractEste estudo investiga três facetas da mediação docente: a) A sensibilidade às necessidades do aluno com dificuldade (dificuldade percebida), b) A maneira de proporcionar atividades e experiências que estimulem a aprendizagem e c) A capacidade de instituir tarefas com diversas níveis de complexidade (dificuldade instituída). O Teste de Avaliação da Dificuldade Instituídas em Situação de Adição e Subtração (DISAS) (Santana & Herrera, 2017) foi aplicado a 20 professores peruanos e 20 professores colombianos do 1º ao 5º ano do ensino fundamental, que descreveram a forma de orientar os alunos com dificuldade para adicionar e subtrair. Os resultados obtidos sugerem que o ambiente cultural é importante para a organização da atividade do professor ao ensinar essas operações.pt_BR
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2223-3733
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9247
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 40 Núm. 2 (2022)es_ES
dc.subjectSituated learningen_US
dc.subjectAdditionen_US
dc.subjectSubtractionen_US
dc.subjectTeacher roleen_US
dc.subjectAprendizaje situadoes_ES
dc.subjectAdiciónes_ES
dc.subjectSustracciónes_ES
dc.subjectRol docentees_ES
dc.subjectApprentissage situéfr_CA
dc.subjectAdditionfr_CA
dc.subjectSoustractionfr_CA
dc.subjectRôle d›enseignementfr_CA
dc.subjectAprendizagem situadapt_BR
dc.subjectAdiçãopt_BR
dc.subjectSubtraçãopt_BR
dc.subjectPapel de ensinopt_BR
dc.titleMediación en la enseñanza de adición y sustracción en Perú y Colombiaes_ES
dc.title.alternativeMediation in the teaching of addition and subtraction in Peru and Colombiaen_US
dc.title.alternativeMédiation dans l’enseignement de l’addition et de la soustraction au Pérou et en Colombiefr_CA
dc.title.alternativeMediação no ensino de adição e subtração no Peru e na Colômbiapt_BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/psico.202202.005


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International