dc.contributor.author | Santana Espitia, Ana Cristina | |
dc.contributor.author | Herrera Rojas, Aura Nidia | |
dc.contributor.author | Fajardo Santamaría, Jesús Armando | |
dc.date.accessioned | 2022-10-27T22:48:38Z | |
dc.date.accessioned | 2023-05-11T21:51:46Z | |
dc.date.available | 2022-10-27T22:48:38Z | |
dc.date.available | 2023-05-11T21:51:46Z | |
dc.date.issued | 2022-07-04 | |
dc.identifier.uri | https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/25497/24032 | |
dc.identifier.uri | https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193478 | |
dc.description.abstract | This study investigates three facets of teacher mediation: a) The sensitivity to the needs of the student with difficulty (perceived difficulty), b) The way to organize activities and experiences that encourage learning and c) The ability to institute tasks with diverse levels of complexity (instituted difficulty). The Test for Assessment of Instituted Difficulty in Situations of Addition and Subtraction (DISAS) (Santana & Herrera, 2017) was applied to 20 Peruvian and 20 Colombian teachers from 1st to 5th grade of elementary school, who described their way of orienting students with difficulty to add and subtract. The results obtained suggest that the cultural environment is important in the organization of the teacher’s activity when teaching these operations. | en_US |
dc.description.abstract | Este estudio indaga tres facetas de la mediación docente: a) La sensibilidad a las necesidades del estudiante con dificultad (dificultad percibida), b) La manera de disponer actividades y experiencias que fomenten el aprendizaje y, c) La capacidad para instituir tareas con diversos niveles de complejidad (dificultad instituida). Se aplicó el Instrumento para Evaluación de Dificultad Instituida en Situaciones de Adición y Sustracción (DISAS) (Santana y Herrera, 2017) a 20 docentes peruanos y 20 docentes colombianos de 1º a 5º grado de básica primaria, quienes describieron su manera de orientar a estudiantes con dificultad para sumar y restar. Los resultados obtenidos sugieren que el entorno cultural es importante para la organización de la actividad del maestro al enseñar estas operaciones. | es_ES |
dc.description.abstract | Cette étude examine trois aspects de la médiation par l’enseignant: a) la sensibilité aux besoins de l’élève en difficulté (difficulté perçue), b) la manière de proposer des activités et des expériences qui encouragent l’apprentissage et c) la capacité d’instituer des tâches niveaux de complexité (difficulté instituée). L’Test d’Évaluation des Difficultés Institués en Situation d’Addition et de Soustraction (DISAS) (Santana & Herrera, 2017) a été appliqué à 20 enseignants péruviens et à 20 enseignants colombiens de la première à la cinquième année du primaire, qui ont décrit leur manière d’orienter les élèves avec difficulté à additionner et à soustraire. Les résultats obtenus suggèrent que l’environnement culturel est important pour l’organisation de l’activité de l’enseignant lors de l’enseignement de ces opérations. | fr_CA |
dc.description.abstract | Este estudo investiga três facetas da mediação docente: a) A sensibilidade às necessidades do aluno com dificuldade (dificuldade percebida), b) A maneira de proporcionar atividades e experiências que estimulem a aprendizagem e c) A capacidade de instituir tarefas com diversas níveis de complexidade (dificuldade instituída). O Teste de Avaliação da Dificuldade Instituídas em Situação de Adição e Subtração (DISAS) (Santana & Herrera, 2017) foi aplicado a 20 professores peruanos e 20 professores colombianos do 1º ao 5º ano do ensino fundamental, que descreveram a forma de orientar os alunos com dificuldade para adicionar e subtrair. Os resultados obtidos sugerem que o ambiente cultural é importante para a organização da atividade do professor ao ensinar essas operações. | pt_BR |
dc.format | application/pdf | |
dc.language.iso | spa | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica del Perú | es_ES |
dc.relation.ispartof | urn:issn:2223-3733 | |
dc.relation.ispartof | urn:issn:0254-9247 | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.source | Revista de Psicología; Vol. 40 Núm. 2 (2022) | es_ES |
dc.subject | Situated learning | en_US |
dc.subject | Addition | en_US |
dc.subject | Subtraction | en_US |
dc.subject | Teacher role | en_US |
dc.subject | Aprendizaje situado | es_ES |
dc.subject | Adición | es_ES |
dc.subject | Sustracción | es_ES |
dc.subject | Rol docente | es_ES |
dc.subject | Apprentissage situé | fr_CA |
dc.subject | Addition | fr_CA |
dc.subject | Soustraction | fr_CA |
dc.subject | Rôle d›enseignement | fr_CA |
dc.subject | Aprendizagem situada | pt_BR |
dc.subject | Adição | pt_BR |
dc.subject | Subtração | pt_BR |
dc.subject | Papel de ensino | pt_BR |
dc.title | Mediación en la enseñanza de adición y sustracción en Perú y Colombia | es_ES |
dc.title.alternative | Mediation in the teaching of addition and subtraction in Peru and Colombia | en_US |
dc.title.alternative | Médiation dans l’enseignement de l’addition et de la soustraction au Pérou et en Colombie | fr_CA |
dc.title.alternative | Mediação no ensino de adição e subtração no Peru e na Colômbia | pt_BR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type.other | Artículo | |
dc.subject.ocde | https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00 | |
dc.publisher.country | PE | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18800/psico.202202.005 | |