Show simple item record

dc.contributor.authorMorillo Puente, Solbey
dc.contributor.authorRíos Hernández, Iván Neftalí
dc.date.accessioned2022-10-27T22:48:36Z
dc.date.accessioned2023-05-11T21:51:42Z
dc.date.available2022-10-27T22:48:36Z
dc.date.available2023-05-11T21:51:42Z
dc.date.issued2022-01-03
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/24619/23371
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193461
dc.description.abstractThis quantitative-based research determined whether the routine activity theory influences cyber victimization. To measure the dimensions of the theory, defined as exposure to a motivated offender, suitable online target, and absence of a capable guardian, a valid and reliable questionnaire was used. The cyber victimization questionnaire developed by Álvarez-García, Dobarro, and Núñez was applied to 1,285 students selected at random from schools in Colombia. Findings: 46% are identified as exposed to a motivated offender, 37.5% are suitable online targets, and 29.8% have no capable guardians. The interdependence of these three elements revealed that 3.9% of students are at risk due to their routine activities, which had a significant influence on cyber victimization. It is proposed that these findings should be considered in the design of communicative and educational policies aimed at a responsible use of technologies.en_US
dc.description.abstractEsta investigación cuantitativa buscaba conocer si la Teoría de Actividades Rutinarias (TAR) influye en la Cibervictimización en una muestra de 1285 estudiantes de secundaria seleccionados aleatoriamente de 11 escuelas rurales y urbanas de Colombia. Se aplicó el cuestionario de Cibervictimización de Álvarez-García, Dobarro y Núñez y se diseñó y validó un cuestionario para actividades rutinarias. Los resultados indican que un 46% está expuesto a un delincuente motivado, 37.5% es un objetivo adecuado en línea y 29.8% no tiene guardián capaz. La interdependencia de las dimensiones reveló que un 3.9% está en riesgo por sus actividades rutinarias, y que hay influencia estadísticamente significativa en la Cibervictimización. Estos hallazgos deben ser considerados por los estudiosos de la conducta por sus implicaciones en la comprensión del fenómeno estudiado y posterior desarrollo de políticas comunicativas y educativas dirigidas a un uso responsable de tecnologías.es_ES
dc.description.abstractCette recherche quantitative visait à connaître si la Théorie des Activités Rutinaires (TAR) peut influer sur la Cibervictimisation, dans un échantillon de 1 285 étudiants de secondaire choisis au hasard parmi 11 écoles rurales et urbaines de la Colombie. On a appliqué le questionnaire de Cibervictimisation d’ Álvarez- García, Dobarro Núñez et on a dessiné et validé un questionnaire pour des activités routinières. Les résultats montrent qu’un 46% est exposé à un délinquant motivé, qu’un 37,5% est un objectif adéquat en ligne, et que 29.8% n’a pas de gardian capable. L’interdépendance des dimensions a révélé qu’un 3.9% est en risque à cause de ses activités routinières et qu’il existe un impact statistiquement significatif sur la Cibervictimisation. Ces trouvailles doivent être considérées par les chercheurs du comportement humain par leurs implications sur la compréhension du phénomène étudié et pour le développement futur de politiques communicatives et éducatives dirigées vers un usage responsable des technologies.fr_CA
dc.description.abstractEsta pesquisa quantitativa procurava conhecer se a Teoria de Atividades Rotineiras (TAR) influencia a ciber-vitimização de uma amostra de 1285 estudantes de segunda série, selecionados aleatoriamente entre 11 escolas rurais e urbanas da Colômbia. Foi utilizada a enquete sobre Ciber-vitimização de Álvarez-García, Dobarro e Núñez, tendo sido feito um questionário para atividades rotineiras. Os resultados indicam que 46% fica exposto a um criminoso motivado, 37.5% é um objetivo adequado online e 29.8% não conta com um guardião capaz. A interdependência das dimensões revelou que 3.9% fica em risco pelas suas atividades rotineiras e, que tem influência estatística significativa na ciber-vitimização. Esses achados devem ser considerados por aqueles que estudam a conduta pelas suas implicações na compreensão do fenômeno estudado e posterior desenvolvimento de políticas comunicativas e educativas destinadas ao uso responsável das tecnologias da informação.pt_BR
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2223-3733
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9247
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 40 Núm. 1 (2022)es_ES
dc.subjectCyber victimizationen_US
dc.subjectRoutine activity theoryen_US
dc.subjectExposure to motivated offenderen_US
dc.subjectSuitable targeten_US
dc.subjectCapable guardianen_US
dc.subjectVictimisation cybernétiquefr_CA
dc.subjectThéorie des activités Rutinairesfr_CA
dc.subjectExposition à un délinquant motivéfr_CA
dc.subjectobjectif adéquatfr_CA
dc.subjectgardian capablefr_CA
dc.subjectCiber-vitimizaçãopt_BR
dc.subjectTeoria de atividades rotineiraspt_BR
dc.subjectExposto a um criminoso motivadopt_BR
dc.subjectobjetivo adequadopt_BR
dc.subjectguardião capazpt_BR
dc.subjectCibervictimizationes_ES
dc.subjectTeoría de actividades rutinariases_ES
dc.subjectExposición a un delincuente motivadoes_ES
dc.subjectObjetivo adecuadoes_ES
dc.subjectGuardián capazes_ES
dc.titleCibervictimización en el marco de la Teoría de Actividades Rutinarias en la era digitales_ES
dc.title.alternativeCyber victimization within the Routine Activity Theory Framework in the Digital Ageen_US
dc.title.alternativeCyber-victimisation dans le cadre de la théorie des activités de routine dans le numériquefr_CA
dc.title.alternativeCiber-vitimização desde a Teoria das Atividades Rotineiras na era digitalpt_BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/psico.202201.009


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess