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dc.contributor.authorMyara, Nathalie
dc.date.accessioned2022-10-27T22:48:36Z
dc.date.accessioned2023-05-11T21:51:42Z
dc.date.available2022-10-27T22:48:36Z
dc.date.available2023-05-11T21:51:42Z
dc.date.issued2022-01-03
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/24616/23368
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193458
dc.description.abstractMore than 45 years of IEP/TP research and a few focused on IEP/TP functions or roles. Yet, the quality of an IEP/TP relies on the functions that it fulfills to satisfy the needs of its different users (Petitdemange,1985). The Quebec Ministry of Education (MEQ, 2004) and the Office of Special Education and Rehabilitative Services within the U.S. Department of Education (in Eichler, 1999) explicitly identified and described six to seven IEP/TP functions. However, a literature review and practising environments highlighted a greater number of functions. The goal of this research is to identify the different functions that an IEP/TP should fulfill in regard to the different needs of its diverse users. With the use of pedagogical value analysis method (PVA), results show a synthesis of more than 700 functions organized in an IEP/TP Functional Specification Matrix (FSM). The IEP /TP FSM is useful to create, monitor and evaluate IEP/TPs.en_US
dc.description.abstractMás de 45 años de investigación de IEP / TP y algunos enfocados en funciones o roles de IEP / TP. Sin embargo, la calidad de un IEP / TP depende de las funciones que cumple para satisfacer las necesidades de sus diferentes usuarios (Petitdemange, 1985). El Ministerio de Educación de Quebec (MEQ, 2004) y la Oficina de Educación Especial y Servicios de Rehabilitación dentro del Departamento de Educación de los Estados Unidos (en Eichler, 1999) identificaron y describieron explícitamente de seis a siete funciones del IEP / TP. Sin embargo, una revisión de la literatura y los entornos de práctica destacaron un mayor número de funciones. El objetivo de esta investigación es identificar las diferentes funciones que debe cumplir un IEP / TP frente a las distintas necesidades de sus diversos usuarios. Con el uso del método de análisis de valor pedagógico (PVA), los resultados muestran una síntesis de más de 700 funciones organizadas en una Matriz de especificación funcional IEP / TP (FSM). El IEP / TP FSM es útil para crear, monitorear y evaluar IEP / TP.es_ES
dc.description.abstractPlus de 45 ans de recherche sur les PI/PT et peu d’études portent sur les rôles ou les fonctions d’un PI/PT. Or, l’efficacité d’un PI/PT repose sur les fonctions qu’il remplit pour satisfaire les besoins de ses différents utilisateurs (Petitdemange,1985). Le Ministère de l’éducation du Québec (MEQ, 2004) ainsi que l’Office of Special Education and Rehabilitative Services des États-Unis (US department of Education) (dans Eichler, 1999) identifient et décrivent explicitement cinq à six fonctions du PI/PT. Cependant, la recension des écrits et les milieux de pratique au niveau international mettent en évidence un plus grand nombre de fonctions. Le but de la présente recherche est de cibler les différentes fonctions d’un PI/PT au regard des besoins de ses divers utilisateurs. Ayant utilisé la méthode de l’analyse de la valeur pédagogique (AVP), les résultats présentent une synthèse de plus de 700 fonctions qui ont catégorisées, caractérisées, hiérarchisées et valorisées dans un Cahier des Charges Fonctionnel (CdCF). Enfin, le CdCF est utilisé pour la conception et l’évaluation des PI/PT.fr_CA
dc.description.abstractMais de 45 anos de pesquisa IEP / TP e alguns focados em funções ou papéis IEP / TP. Já a qualidade de um IEP / TP depende das funções que ele cumpre para satisfazer as necessidades de seus diferentes usuários (Petitdemange, 1985). O Ministério da Educação de Quebec (MEQ, 2004) e o Escritório de Educação Especial e Serviços de Reabilitação do Departamento de Educação dos Estados Unidos (em Eichler, 1999) identificaram e descreveram explicitamente de seis a sete funções IEP / TP. No entanto, uma revisão da literatura e ambientes de prática destacaram um maior número de funções. O objetivo desta pesquisa é identificar as diferentes funções que um IEP / TP deve cumprir em relação às diferentes necessidades de seus diversos usuários. Com o uso do método de análise de valor pedagógico (PVA), os resultados mostram uma síntese de mais de 700 funções organizadas em uma Matriz de Especificação Funcional (FSM) IEP / TP. O IEP / TP FSM é útil para criar, monitorar e avaliar IEP / TPs.pt_BR
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isofra
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2223-3733
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9247
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 40 Núm. 1 (2022)es_ES
dc.subjectIEPen_US
dc.subjectIndividualized Education Planen_US
dc.subjectIndividualized Education Programen_US
dc.subjectLearning disabilitiesen_US
dc.subjectSpecial educationen_US
dc.subjectSpecial needsen_US
dc.subjectTransitionen_US
dc.subjectTransition planen_US
dc.subjectIEPes_ES
dc.subjectPlan de educación individualizadoes_ES
dc.subjectPrograma de educación individualizadoes_ES
dc.subjectDiscapacidades de aprendizajees_ES
dc.subjectEducación especiales_ES
dc.subjectNecesidades especialeses_ES
dc.subjectTransiciónes_ES
dc.subjectPlan de transiciónes_ES
dc.subjectAdaptation scolairefr_CA
dc.subjectélèves HDAAfr_CA
dc.subjectPlan d’interventionfr_CA
dc.subjectPlan de transitionfr_CA
dc.subjectIEPpt_BR
dc.subjectPlano de educação individualizadopt_BR
dc.subjectPrograma de educação individualizadopt_BR
dc.subjectDificuldades de aprendizagempt_BR
dc.subjectEducação especialpt_BR
dc.subjectNecessidades especiaispt_BR
dc.subjectTransiçãopt_BR
dc.subjectPlano de transiçãopt_BR
dc.titleA nivel internacional, ¿cuáles son las funciones de un programa de educación individualizado (IEP) o plan de transición (TP)?es_ES
dc.title.alternativeOn An International Level, What Are The Functions Of An Individualized Education Program (IEP) Or Transition Plan (TP)?en_US
dc.title.alternativeAu niveau international, quelles sont les fonctions d’un plan d’intervention (PI) ou de transition (PT)?fr_CA
dc.title.alternativeEm nível internacional, quais são as funções de um programa de educação individualizada (IEP) ou plano de transição (TP)?pt_BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/psico.202201.006


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