Show simple item record

dc.contributor.authorContreras-Villalobos, Tabata
dc.contributor.authorBaleriola, Enrique
dc.date.accessioned2022-10-27T22:48:36Z
dc.date.accessioned2023-05-11T21:51:41Z
dc.date.available2022-10-27T22:48:36Z
dc.date.available2023-05-11T21:51:41Z
dc.date.issued2022-01-03
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/24613/23365
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193455
dc.description.abstractThe challenges for quality education are complex given the high dropout rates. In Chile, this population is managed by the Youth and Adult Education modality, which there is not enough information on these educational trajectories. The aim of this quantitative research was to characterize these students, inquiring about how to tackle school dropout. The results show a mostly male population, under twenty-five years, with low attendance and low marks. From the MLR analysis, attendance, gender and level of education are the factors that most explain school performance, determining the continuity of the school trajectory. In order to provide new opportunities for lifelong learning, it is suggested to focus on intervention strategies with a systemic approach.en_US
dc.description.abstractLos desafíos por una educación de calidad son complejos dada las cifras de deserción escolar. En Chile, esta población es atendida por la modalidad Educativa para Jóvenes y Adultos, donde no existe suficiente información sobre estas trayectorias educativas. Esta investigación cuantitativa, tuvo como objetivo caracterizar a estos estudiantes, indagando sobre cómo abordar la deserción. Los resultados caracterizan a una población mayoritariamente masculina, menores de veinticinco años, con alta inasistencia y bajas calificaciones. Desde el MRL, asistencia, género y nivel de enseñanza son los factores que más explican el rendimiento escolar y la aprobación, determinando la continuidad de la trayectoria escolar. Para brindar oportunidades para el aprendizaje a lo largo de la vida, se sugieren estrategias de intervención con un enfoque sistémico.es_ES
dc.description.abstractLes défis à relever pour une éducation de qualité sont complexes compte tenu des taux d’abandon scolaire. Au Chili, cette population est desservie par la modalité d’éducation des jeunes et des adultes, où il n’y a pas assez d’informations sur ces trajectoires éducatives. L’objectif de cette recherche quantitative était de caractériser ces élèves, en s’interrogeant sur la manière de lutter contre le décrochage scolaire. Les résultats caractérisent une population majoritairement masculine, âgée de moins de vingt-cinq ans, avec un taux d’absentéisme élevé et des notes faibles. D’après le MRL, l’assiduité, le sexe et le niveau d’éducation sont les facteurs qui expliquent le plus la performance scolaire, déterminant la continuité du parcours scolaire. Il est suggéré de se concentrer sur les stratégies d’intervention avec une approche systémique, en offrant de nouvelles possibilités d’apprentissage tout au long de la vie.fr_CA
dc.description.abstractOs desafios para uma educação de qualidade são complexos, dadas as taxas de abandono escolar. No Chile, esta população é servida pela modalidade de Educação de Jovens e Adultos, onde não existe informação suficiente sobre estas trajectórias educacionais. O objectivo desta investigação quantitativa era caracterizar estes estudantes, inquirindo sobre a forma de lidar com o abandono escolar. Os resultados caracterizam uma população maioritariamente masculina, com menos de vinte e cinco anos de idade, com altas não presenças e baixas notas. A partir do MRL, frequência, sexo e nível de educação são os factores que mais explicam o desempenho escolar, determinando a continuidade da carreira escolar. Sugere-se que se centre nas estratégias de intervenção com uma abordagem sistémica, proporcionando novas oportunidades de aprendizagem ao longo da vida.pt_BR
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2223-3733
dc.relation.ispartofurn:issn:0254-9247
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceRevista de Psicología; Vol. 40 Núm. 1 (2022)es_ES
dc.subjectEducation for young people and adultsen_US
dc.subjectEducational trajectoryen_US
dc.subjectSchool dropouten_US
dc.subjectEducación para jóvenes y adultoses_ES
dc.subjectTrayectoria educativaes_ES
dc.subjectDeserción escolares_ES
dc.subjectÉducation des jeunes et des adultesfr_CA
dc.subjectParcours éducatiffr_CA
dc.subjectDésertion scolairefr_CA
dc.subjectEducação de jovens e adultospt_BR
dc.subjectCaminho educativopt_BR
dc.subjectDeserto escolarpt_BR
dc.titleEducación para jóvenes y adultos: visibilizando diversas trayectorias educativases_ES
dc.title.alternativeEducation for youth and adults: Making visible diverse educational trajectoriesen_US
dc.title.alternativeÉducation des jeunes et des adultes: visite de trajectoires éducatives diversesfr_CA
dc.title.alternativeEducação para jovens e adultos: visitando diversas trajetórias educacionaispt_BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/psico.202201.003


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess