dc.contributor.author | Contreras-Villalobos, Tabata | |
dc.contributor.author | Baleriola, Enrique | |
dc.date.accessioned | 2022-10-27T22:48:36Z | |
dc.date.accessioned | 2023-05-11T21:51:41Z | |
dc.date.available | 2022-10-27T22:48:36Z | |
dc.date.available | 2023-05-11T21:51:41Z | |
dc.date.issued | 2022-01-03 | |
dc.identifier.uri | https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/24613/23365 | |
dc.identifier.uri | https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193455 | |
dc.description.abstract | The challenges for quality education are complex given the high dropout rates. In Chile, this population is managed by the Youth and Adult Education modality, which there is not enough information on these educational trajectories. The aim of this quantitative research was to characterize these students, inquiring about how to tackle school dropout. The results show a mostly male population, under twenty-five years, with low attendance and low marks. From the MLR analysis, attendance, gender and level of education are the factors that most explain school performance, determining the continuity of the school trajectory. In order to provide new opportunities for lifelong learning, it is suggested to focus on intervention strategies with a systemic approach. | en_US |
dc.description.abstract | Los desafíos por una educación de calidad son complejos dada las cifras de deserción escolar. En Chile, esta población es atendida por la modalidad Educativa para Jóvenes y Adultos, donde no existe suficiente información sobre estas trayectorias educativas. Esta investigación cuantitativa, tuvo como objetivo caracterizar a estos estudiantes, indagando sobre cómo abordar la deserción. Los resultados caracterizan a una población mayoritariamente masculina, menores de veinticinco años, con alta inasistencia y bajas calificaciones. Desde el MRL, asistencia, género y nivel de enseñanza son los factores que más explican el rendimiento escolar y la aprobación, determinando la continuidad de la trayectoria escolar. Para brindar oportunidades para el aprendizaje a lo largo de la vida, se sugieren estrategias de intervención con un enfoque sistémico. | es_ES |
dc.description.abstract | Les défis à relever pour une éducation de qualité sont complexes compte tenu des taux d’abandon scolaire. Au Chili, cette population est desservie par la modalité d’éducation des jeunes et des adultes, où il n’y a pas assez d’informations sur ces trajectoires éducatives. L’objectif de cette recherche quantitative était de caractériser ces élèves, en s’interrogeant sur la manière de lutter contre le décrochage scolaire. Les résultats caractérisent une population majoritairement masculine, âgée de moins de vingt-cinq ans, avec un taux d’absentéisme élevé et des notes faibles. D’après le MRL, l’assiduité, le sexe et le niveau d’éducation sont les facteurs qui expliquent le plus la performance scolaire, déterminant la continuité du parcours scolaire. Il est suggéré de se concentrer sur les stratégies d’intervention avec une approche systémique, en offrant de nouvelles possibilités d’apprentissage tout au long de la vie. | fr_CA |
dc.description.abstract | Os desafios para uma educação de qualidade são complexos, dadas as taxas de abandono escolar. No Chile, esta população é servida pela modalidade de Educação de Jovens e Adultos, onde não existe informação suficiente sobre estas trajectórias educacionais. O objectivo desta investigação quantitativa era caracterizar estes estudantes, inquirindo sobre a forma de lidar com o abandono escolar. Os resultados caracterizam uma população maioritariamente masculina, com menos de vinte e cinco anos de idade, com altas não presenças e baixas notas. A partir do MRL, frequência, sexo e nível de educação são os factores que mais explicam o desempenho escolar, determinando a continuidade da carreira escolar. Sugere-se que se centre nas estratégias de intervenção com uma abordagem sistémica, proporcionando novas oportunidades de aprendizagem ao longo da vida. | pt_BR |
dc.format | application/pdf | |
dc.language.iso | spa | |
dc.publisher | Pontificia Universidad Católica del Perú | es_ES |
dc.relation.ispartof | urn:issn:2223-3733 | |
dc.relation.ispartof | urn:issn:0254-9247 | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.source | Revista de Psicología; Vol. 40 Núm. 1 (2022) | es_ES |
dc.subject | Education for young people and adults | en_US |
dc.subject | Educational trajectory | en_US |
dc.subject | School dropout | en_US |
dc.subject | Educación para jóvenes y adultos | es_ES |
dc.subject | Trayectoria educativa | es_ES |
dc.subject | Deserción escolar | es_ES |
dc.subject | Éducation des jeunes et des adultes | fr_CA |
dc.subject | Parcours éducatif | fr_CA |
dc.subject | Désertion scolaire | fr_CA |
dc.subject | Educação de jovens e adultos | pt_BR |
dc.subject | Caminho educativo | pt_BR |
dc.subject | Deserto escolar | pt_BR |
dc.title | Educación para jóvenes y adultos: visibilizando diversas trayectorias educativas | es_ES |
dc.title.alternative | Education for youth and adults: Making visible diverse educational trajectories | en_US |
dc.title.alternative | Éducation des jeunes et des adultes: visite de trajectoires éducatives diverses | fr_CA |
dc.title.alternative | Educação para jovens e adultos: visitando diversas trajetórias educacionais | pt_BR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type.other | Artículo | |
dc.subject.ocde | https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00 | |
dc.publisher.country | PE | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.18800/psico.202201.003 | |