Show simple item record

dc.contributor.authorYalán Dongo, Eduardo Enrique
dc.date.accessioned2023-05-09T20:16:22Z
dc.date.accessioned2023-05-09T20:49:58Z
dc.date.available2023-05-09T20:16:22Z
dc.date.available2023-05-09T20:49:58Z
dc.date.issued2023-04-25
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/25870/25074
dc.identifier.urihttps://revistas.pucp.edu.pe/index.php/conexion/article/view/25870/25082
dc.identifier.urihttps://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193341
dc.description.abstractThis article analyzes the role of cultural memory through the chromatic plastic signs of the Peruvian popular graphic advertisement. The corpus considers the graphic-advertising production that circulates in the public space in downtown Lima, Peru. The qualitative reconstruction of the relationships between memory, space and chromatic plasticity is carried out through the semiotic gaze of a tensive approach, which allows us to appreciate the role of intensity in popular visual production. The reflection concludes in the contrast of the memory of retention of playful colors of the ghost sign versus a memory of functional color ostension of the urban popular graphics. This difference makes it possible to identify economic isotopies that promote the erosion of spatial and political rootedness with respect to the public.en_US
dc.description.abstractEste artículo analiza el rol de la memoria cultural a través de los signos plásticos cromáticos del anuncio gráfico popular peruano. El corpus o material empírico considera la producción gráfica-publicitaria que circula en el espacio público en el Centro de Lima, Perú. La reconstrucción cualitativa de las relaciones entre la memoria, el espacio y la plasticidad cromática se lleva a cabo a través de la mirada semiótica de enfoque tensivo, la cual permite apreciar el rol de la intensidad en la producción visual popular. La reflexión concluye en el contraste de la memoria de retención y protensión de colores lúdicos del ghost sign frente a una memoria de ostensión de colores funcionales de la gráfica popular urbana. Esta diferencia permite identificar isotopías económicas que promueven la erosión del arraigo espacial y político respecto a lo público.es_ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/epub+zip
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2413-5437
dc.relation.ispartofurn:issn:2305-7467
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceConexión; Núm. 18 (2022): Representaciones y prácticas de vida en la ciudades_ES
dc.subjectsemioticsen_US
dc.subjectcoloren_US
dc.subjectpublic spaceen_US
dc.subjectmemoryen_US
dc.subjectpopular graphicsen_US
dc.subjectSemióticaes_ES
dc.subjectcolores_ES
dc.subjectEspacio públicoes_ES
dc.subjectMemoriaes_ES
dc.subjectgráfica populares_ES
dc.titleMemoria y gráfica popular en el espacio público: un acercamiento cromático desde la semióticaes_ES
dc.title.alternativeMemory and Popular Graphics in the Public Space: A Chromatic Approach From Semioticsen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.09.01
dc.publisher.countryPE
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18800/conexion.202202.002


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess