Show simple item record

dc.contributor.authorRamírez Huaroto, Beatriz May Ling
dc.date.issued2019-06-04
dc.identifier.urihttp://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoysociedad/article/view/20861/20573
dc.description.abstractEn enero de 2017, se admitió la acción popular contra el Currículo de Educación interpuesta por seis personas que consideran que trasgrede el “derecho de los padres a escoger la educación de sus hijos en función a sus propias convicciones”. Seis meses después, se resolvió anular parte de la referencia al enfoque de igualdad de género señalando que no se hizo mediante un proceso deliberativo. El presente trabajo plantea que se ha obviado que los derechos de la infancia están relacionados, pero son autónomos de los de sus cuidadores; que no se han determinado los alcances de una educación con enfoque de género, cuya peligrosidad se presume y recalca la necesidad de que la educación permita formar una ciudadanía plural.es_ES
dc.description.abstractIn January of 2017, an acción popular lawsuit was admitted against the National Curriculum of Basic Education. The plaintiff, represented by six people, claimed that the Curriculum transgressed the “right of parents to choose the education of their children based on their own convictions”. Six months later, the court resolved to cancel some of the references to the gender equality approach in the Curriculum, noting that it was not the result of a deliberative process. This article argues that the debate ignores the fact that children’s rights are related but autonomous of their caregivers. Also, the scope of an education with a gender approach has not been determined yet, putting in danger the implementation of an education which allows to build a plural citizenship.en_US
dc.formatapplication/pdf
dc.language.isospa
dc.publisherPontificia Universidad Católica del Perúes_ES
dc.relation.ispartofurn:issn:2079-3634
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0*
dc.sourceDerecho & Sociedad; Núm. 51 (2018)es_ES
dc.subjectEducaciónes_ES
dc.subjectDerechos de infanciaes_ES
dc.subjectResponsabilidad parentales_ES
dc.subjectGéneroes_ES
dc.subjectEstado democrático y social de derechoes_ES
dc.subjectCurrículo nacional de educación básicaes_ES
dc.titleEl Currículo Nacional de Educación Básica en debate: derechos de la infancia y límites de la responsabilidad parentales_ES
dc.title.alternativeThe National Curriculum of Basic Education in debate: children’s rights and limits of parental responsibilityen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.type.otherArtículo
dc.subject.ocdehttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.00
dc.publisher.countryPE


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution 4.0 International