Estudios de Filosofía. Núm. 13 (2015)

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Tabla de Contenido


Editorial
  • Editorial Hanza, Kathia; Rizo-Patrón, Rosemary; 7-8

  • Artículos
  • El sentido en Deleuze a partir de la fenomenología Chávez, Juan Ignacio; 11-30
  • El dilema de la ética: entre el ser y el deber ser, la libertad y el reconocimiento del otro Cuenca, Maribel; 31-54
  • La reciprocidad puesta a prueba. Hacia una fenomenología social del cambio climático en sociedades pastoriles del sur andino peruano Flores Moreno, Adhemir; 55-82
  • Apuntes fenomenológicos sobre el perdón. Conversaciones entre la fenomenología de Merleau-Ponty y el libro Los rendidos de José Carlos Agüero Mansilla, Katherine; 83-100
  • Intencionalidad y facticidad en el estar vuelto hacia la muerte. Una aproximación a la continuidad y la novedad de la hermenéutica respecto a la fenomenología husserliana a partir del Primer Capítulo de la Segunda Sección de Ser y tiempo Sandoval Ganoza, Rodrigo Yllaric; 101-118

  • Dossier Deleuze
  • Presentación Alayza, Cristina; Pimentel, Sebastián; 121-123
  • Genitalidad e (im)potencia del pensamiento: Heidegger, Deleuze, Agamben Pimentel, Sebastián; 124-143
  • Lenguaje y realidad. Entre el monismo anómalo y la fórmula monismo = pluralismo Pósleman, Cristina; 144-154
  • Augmented Spatial Mediators of Late 20th Century and their Impact on the Realization Process of the Smooth Space in Architectural Discourse: Fresh Water Expo Pavilion Case Görgül, Emine; 155-172
  • Gilles Deleuze y Jacques Rancière. Arte, montaje y acontecimiento Landaeta Mardones, Patricio; 173-183
  • Spinoza en Deleuze: cartas políticas Lafferranderie, Emilio J; 184-194
  • La problemática de lo ético-político en Mille plateaux Díaz, Luis Omar; 195-206
  • Colaboradores Estudios de Filosofía, Comité Editorial; 207-211
  • Noticias 2014 Hanza, Kathia; 213-231
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    • Ítem
      El sentido en Deleuze a partir de la fenomenología
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2015-12-01) Chávez, Juan Ignacio
      This paper intends to reflect on the genesis of the deleuzian notion of sense. I will start by demonstrating that Deleuze’s project, as well as Husserl’s, tries to revert Platonism by means of the concept of immanence. Secondly, I will criticise the concept of noema as exposed in Ideas I, in order to elucidate the features that Deleuze seeks to reformulate: good sense and common sense. Finally, based on the previous critique, I will carry out a description of sense as event.
    • Ítem
      Gilles Deleuze y Jacques Rancière. Arte, montaje y acontecimiento
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2015-12-01) Landaeta Mardones, Patricio
      The critique of images is seen as a set-up’s critique for the emergency ofcritical thinking in the era of the proliferation of information and communication systems, imposed due to their apparent objectivity. This article discusses in seven paragraphs the link among montage, image and event according to the thoughts ofGilles Deleuze and Jacques Rancière.