Estudios de Filosofía. Núm. 13 (2015)

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Tabla de Contenido


Editorial
  • Editorial Hanza, Kathia; Rizo-Patrón, Rosemary; 7-8

  • Artículos
  • El sentido en Deleuze a partir de la fenomenología Chávez, Juan Ignacio; 11-30
  • El dilema de la ética: entre el ser y el deber ser, la libertad y el reconocimiento del otro Cuenca, Maribel; 31-54
  • La reciprocidad puesta a prueba. Hacia una fenomenología social del cambio climático en sociedades pastoriles del sur andino peruano Flores Moreno, Adhemir; 55-82
  • Apuntes fenomenológicos sobre el perdón. Conversaciones entre la fenomenología de Merleau-Ponty y el libro Los rendidos de José Carlos Agüero Mansilla, Katherine; 83-100
  • Intencionalidad y facticidad en el estar vuelto hacia la muerte. Una aproximación a la continuidad y la novedad de la hermenéutica respecto a la fenomenología husserliana a partir del Primer Capítulo de la Segunda Sección de Ser y tiempo Sandoval Ganoza, Rodrigo Yllaric; 101-118

  • Dossier Deleuze
  • Presentación Alayza, Cristina; Pimentel, Sebastián; 121-123
  • Genitalidad e (im)potencia del pensamiento: Heidegger, Deleuze, Agamben Pimentel, Sebastián; 124-143
  • Lenguaje y realidad. Entre el monismo anómalo y la fórmula monismo = pluralismo Pósleman, Cristina; 144-154
  • Augmented Spatial Mediators of Late 20th Century and their Impact on the Realization Process of the Smooth Space in Architectural Discourse: Fresh Water Expo Pavilion Case Görgül, Emine; 155-172
  • Gilles Deleuze y Jacques Rancière. Arte, montaje y acontecimiento Landaeta Mardones, Patricio; 173-183
  • Spinoza en Deleuze: cartas políticas Lafferranderie, Emilio J; 184-194
  • La problemática de lo ético-político en Mille plateaux Díaz, Luis Omar; 195-206
  • Colaboradores Estudios de Filosofía, Comité Editorial; 207-211
  • Noticias 2014 Hanza, Kathia; 213-231
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      Apuntes fenomenológicos sobre el perdón. Conversaciones entre la fenomenología de Merleau-Ponty y el libro Los rendidos de José Carlos Agüero
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2015-12-01) Mansilla, Katherine
      This paper seeks to show the proximity between the phenomenologicalreflection that Merleau-Ponty presents in the article “The War Has Taken Place” (1945), and the stories of Jose Carlos Agüero, in his book, Los rendidos (The Surrendered) (2015). From a phenomenological perspective (pre-reflective), both authors describe the experience of pain, shame and forgiveness as the pursuit of freedom and justice. The text is divided into two parts. In the first part, we present discourses of justice which were established after the Peruvian armed conflict (1980-2000) and the need of exercising the phenomenological “epochè” in order to describe the feelings of terror and shame that underlie as background of this shared experience. In the second part, supported by Merleau Ponty’s concepts of intersubjectivity and historicity, we define freedom as the pursuit of justice, which can only be understood at the primordialaction of being in relation with others, from which we give meaning to the past.
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      Intencionalidad y facticidad en el estar vuelto hacia la muerte. Una aproximación a la continuidad y la novedad de la hermenéutica respecto a la fenomenología husserliana a partir del Primer Capítulo de la Segunda Sección de Ser y tiempo
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2015-12-01) Sandoval Ganoza, Rodrigo Yllaric
      Starting from an analysis of Heidegger’s consideration of the being-toward-death phenomenon, we establish a link between two fundamental axes for hermeneutic phenomenology: intentionality and facticity. We argue that the only possible comprehension of being-toward-death must to be understood before the modern object/ subject division and at the margin of any realistic or idealistic premises. Furthermore, we propose to understand the emergence of hermeneutics as an “immanent critique” to Husserlian transcendentalism. The ultimate purpose of this short paper is to bridge some gaps between transcendental phenomenology and hermeneutics.