Estudios de Filosofía. Núm. 13 (2015)

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Tabla de Contenido


Editorial
  • Editorial Hanza, Kathia; Rizo-Patrón, Rosemary; 7-8

  • Artículos
  • El sentido en Deleuze a partir de la fenomenología Chávez, Juan Ignacio; 11-30
  • El dilema de la ética: entre el ser y el deber ser, la libertad y el reconocimiento del otro Cuenca, Maribel; 31-54
  • La reciprocidad puesta a prueba. Hacia una fenomenología social del cambio climático en sociedades pastoriles del sur andino peruano Flores Moreno, Adhemir; 55-82
  • Apuntes fenomenológicos sobre el perdón. Conversaciones entre la fenomenología de Merleau-Ponty y el libro Los rendidos de José Carlos Agüero Mansilla, Katherine; 83-100
  • Intencionalidad y facticidad en el estar vuelto hacia la muerte. Una aproximación a la continuidad y la novedad de la hermenéutica respecto a la fenomenología husserliana a partir del Primer Capítulo de la Segunda Sección de Ser y tiempo Sandoval Ganoza, Rodrigo Yllaric; 101-118

  • Dossier Deleuze
  • Presentación Alayza, Cristina; Pimentel, Sebastián; 121-123
  • Genitalidad e (im)potencia del pensamiento: Heidegger, Deleuze, Agamben Pimentel, Sebastián; 124-143
  • Lenguaje y realidad. Entre el monismo anómalo y la fórmula monismo = pluralismo Pósleman, Cristina; 144-154
  • Augmented Spatial Mediators of Late 20th Century and their Impact on the Realization Process of the Smooth Space in Architectural Discourse: Fresh Water Expo Pavilion Case Görgül, Emine; 155-172
  • Gilles Deleuze y Jacques Rancière. Arte, montaje y acontecimiento Landaeta Mardones, Patricio; 173-183
  • Spinoza en Deleuze: cartas políticas Lafferranderie, Emilio J; 184-194
  • La problemática de lo ético-político en Mille plateaux Díaz, Luis Omar; 195-206
  • Colaboradores Estudios de Filosofía, Comité Editorial; 207-211
  • Noticias 2014 Hanza, Kathia; 213-231
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      Genitalidad e (im)potencia del pensamiento: Heidegger, Deleuze, Agamben
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2015-12-01) Pimentel, Sebastián
      This paper reports how according to Heidegger, Deleuze, and Agamben, both the notion of thinking and of philosophical activity, far from meaning the same, involve fundamental differences. However, our reading of the three authors also proposes to discover a common affiliation related to the contrast between “doxa” and “thinking”; Heidegger’s, Deleuze’s and Agamben’s are three ways by which we can understand the “birth” or “emergence” of thinking as an experience or activity that should not be understood as stemming from the field of communication or re-presentation. All these considerations converge finally in the subtle quality of thought as liminal “pow-er” that, according to each author, must also be understood in its paradoxical quality of “impotence”, quality much closer to the experience of in-corporation as an event (Heidegger); to the pre-supposed, non-discursive moment –and simultaneously con- stituent– of either philosophical, artistic, or scientific “creation” (Deleuze); or to the pure enjoyment of power, as the experience of a type of “deprivation”, both positive and unlimited, as well as eluding any “function” (Agamben).