Estudios de Filosofía. Núm. 13 (2015)

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Tabla de Contenido


Editorial
  • Editorial Hanza, Kathia; Rizo-Patrón, Rosemary; 7-8

  • Artículos
  • El sentido en Deleuze a partir de la fenomenología Chávez, Juan Ignacio; 11-30
  • El dilema de la ética: entre el ser y el deber ser, la libertad y el reconocimiento del otro Cuenca, Maribel; 31-54
  • La reciprocidad puesta a prueba. Hacia una fenomenología social del cambio climático en sociedades pastoriles del sur andino peruano Flores Moreno, Adhemir; 55-82
  • Apuntes fenomenológicos sobre el perdón. Conversaciones entre la fenomenología de Merleau-Ponty y el libro Los rendidos de José Carlos Agüero Mansilla, Katherine; 83-100
  • Intencionalidad y facticidad en el estar vuelto hacia la muerte. Una aproximación a la continuidad y la novedad de la hermenéutica respecto a la fenomenología husserliana a partir del Primer Capítulo de la Segunda Sección de Ser y tiempo Sandoval Ganoza, Rodrigo Yllaric; 101-118

  • Dossier Deleuze
  • Presentación Alayza, Cristina; Pimentel, Sebastián; 121-123
  • Genitalidad e (im)potencia del pensamiento: Heidegger, Deleuze, Agamben Pimentel, Sebastián; 124-143
  • Lenguaje y realidad. Entre el monismo anómalo y la fórmula monismo = pluralismo Pósleman, Cristina; 144-154
  • Augmented Spatial Mediators of Late 20th Century and their Impact on the Realization Process of the Smooth Space in Architectural Discourse: Fresh Water Expo Pavilion Case Görgül, Emine; 155-172
  • Gilles Deleuze y Jacques Rancière. Arte, montaje y acontecimiento Landaeta Mardones, Patricio; 173-183
  • Spinoza en Deleuze: cartas políticas Lafferranderie, Emilio J; 184-194
  • La problemática de lo ético-político en Mille plateaux Díaz, Luis Omar; 195-206
  • Colaboradores Estudios de Filosofía, Comité Editorial; 207-211
  • Noticias 2014 Hanza, Kathia; 213-231
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      La problemática de lo ético-político en Mille plateaux
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Instituto Riva-Agüero, 2015-12-01) Díaz, Luis Omar
      The present contribution aims to clarify the ethics involved in the notionof territory, coined by Deleuze and Guattari in Mille plateaux, whose philosophical notes are taken from Spinoza’s and Nietzsche’s works. We will see that this project is sufficiently consistent and united, according to its immanent and materialistic lines. However, this ethics finds its limits, not in its internal constitution but in its tacit iden- tification with politics. Our authors conceive the existential field as crossed by political effects, therefore, all ethical acts would be, by their accounts, a political act too. And these acts will be the more perfect –more ethical and more political– the less they deal with traditional state policy. This involves reducing policy to the political, which we believe is a mistake; because, what applies to the singular-collective existence cannotcount nor compete as a substitute of the collective institutional policy.