Conexión. Núm. 14 (2020)

URI permanente para esta colecciónhttp://54.81.141.168/handle/123456789/175334

Tabla de Contenido


Presentación
  • Nunca tan a tiempo: acción colectiva y medios sociales en Latinoamérica Bossio, Juan Fernando; 9-21

  • Política y comunicación en tiempos de los medios sociales
  • #Cultura digital: reflexiones en torno a los consumos políticos contemporáneos Taricco A. Lucrecia; Paz García, Pamela; 23-37
  • Euforia y pesimismo en tiempos de internet. Hacia una relectura de los efectos políticos de los medios sociales a la luz de las mediaciones Makedonski Valdeavellano, Paul Maquet; 39-62

  • Memes, lenguajes, comentarios y hashtags: repertorios digitales en Latinoamérica
  • Memes de internet como reforzadores de identidades políticas: estudio de caso de la crisis sociopolítica boliviana de 2019 Piérola,Carlo; Ewel,Nicolás; 63-86
  • El discurso del movimiento LGBTI en Ecuador: usos del lenguaje y la tecnología en momentos de campaña electoral Criollo Burbano, Marcelo; 87-101
  • La protesta feminista #8M 2020 en México a través de la participación de comentarios en YouTube García-González, Lidia A; Bailey Guedes, Olga; 103-128
  • Acciones feministas en red: análisis del hashtag #Marcha8M en México Olmedo Neri, Raul Anthony; 129-156

  • Juntas somos más fuertes: sororidad en espacios digitales feministas
  • La comunicación para el cambio social y el proceso de empoderamiento en una comunidad virtual: el caso del grupo de Facebook Ni Una Menos: Movilización Nacional Ya Soto Canales, Valeria; 157-177
  • Construyendo seguridad para la manifestación de la sororidad desde #LasRespondonas Diez, Illari; 179-197

  • Ensayo
  • Veinte años después, una respuesta a la Carta a la Tía Ofelia Gómez, Ricardo; 199-211

  • Reseña
  • Los nerds de la política bajo la lupa Reseña de The Rise of Nerd Politics: Digital Activism and Political Change, de John Postill (2018) Bustamante Vento, Roberto; 213-215
  • Explorar

    Resultados de Búsqueda

    Mostrando 1 - 2 de 2
    • Ítem
      El discurso del movimiento LGBTI en Ecuador: usos del lenguaje y la tecnología en momentos de campaña electoral
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2020-12-12) Criollo Burbano, Marcelo
      This article analyzes two digital communicative strategies of LGBTI collectives during the 2017 electoral campaign in Ecuador. The discursive practices of subaltern audiences, their appropriation of technology and their political actions in the digital sphere are analyzed. Additionally, it includes the expression, style and discursive spaces that these audiences use to discuss their demands in digital platforms. An optimistic view considers that technology and digital networks have allowed an increase of forms of participation and greater visibility of LGBTI movements in Ecuador. From a less optimistic perspective, it is questioned whether these channels are adequate and sufficient for political participation and influence. Methodologically, we focus on the study of the forms of power of the statements. We ask ourselves: What topics are addressed and excluded from digital discourses? What strategies are put into play in these counterdiscourses? Finally, from the perspective of collective action, an approach is made about the complexities of the subordinate public and its emanci-patory potential in an electoral campaign context.
    • Ítem
      #Cultura digital: reflexiones en torno a los consumos políticos contemporáneos
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2020-12-12) Taricco, Lucrecia; Paz García, A. Pamela
      In everyday life context, inscribed in the cultural battlefield of the material and symbolic (hyper)mediations of the Internet, we are interested in critically reflecting on the approach to cultural practices of digital consumption. Inside the political communication field, we observe that today multiple phenomena are embedded in the daily configuration of these practices, which lead us to rethink the role of traditional audience measurements and statistics, to the use of big data and algorithms, different political-cultural outlooks of audiences, challenged by a global crisis in the subject of cybersecurity. Among other conditions of going digital, we will thus understand such contemporary consumption as an issue concerning political power, taking into account its ideological dimension.