Revista del Instituto Riva Agüero. Vol. 9 Núm. 1 (2024)

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Tabla de Contenido


Presentación
  • Introducción: Violencia política en el Perú 1980-2000, nuevas perspectivas de investigación Villasante Cervello, Mariella; 7-29

  • Dosier: Violencia política en el Perú 1980-2000, nuevas perspectivas
  • Las milicias de Ayacucho como agentes de reconstrucción y transformación social en la guerra civil del Perú (1980-2000) Fumerton, Mario A; 33-91
  • Hechos de violencia extrema y campos totalitarios senderistas entre los Ashaninka y Nomatsiguenga de la selva central del Perú Villasante Cervello, Mariella; 93-170
  • Memorias de los Ashaninka del río Ene durante la guerra interna peruana Balaguer, Alejandro; 171-205
  • El giro humanitario en la búsqueda de los desaparecidos en América Latina: El caso del Perú Rivas Belloso, Jairo; 207-235
  • Violencia y memoria en la narrativa peruana sobre el conflicto armado interno De Vivanco, Lucero; 237-284
  • Panorama de algunas representaciones sobre el conflicto armado interno en el cine peruano Bedoya Wilson, Ricardo; 285-310
  • Momentos del Perú en guerra: Testimonio de una vida dedicada a retratar la realidad, pese a sus severas limitaciones Jiménez, Ernesto; 311-332
  • Los usos de la memoria en contextos de violencia política: Los casos de Cambodia y del Perú Todorov, Tzvetan; 333-361
  • Veinte años después de la publicación del Informe Final de la Comisión de la Verdad y Reconciliación Villasante Cervello, Mariella; 363-378

  • Artículos
  • Hacia una tierra de memorias, cuentos y tragedias: La imagen del Perú en la prensa anglófona en China (1874-1939) Lizarme Villcas, Nashely; Palma, Patricia; Carrasco Weston, José Manuel; 379-427
  • La prosa poética: Un formato que se revitaliza Huárag Álvarez, Eduardo; 429-452
  • El turismo en el Perú: Historia, cadena y problemáticas Armas Asín, Fernando; 453-488
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      Memorias de los Ashaninka del río Ene durante la guerra interna peruana
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2024-08-15) Balaguer, Alejandro
      In 1990 I was a young photojournalist and foreign press correspondent in Peru. After having traveled through several war zones in Ayacucho, I ventured into the remote Ene River valley, where a great drama was unfolding. As the army advanced and the Shining Path retreated into the bush, hundreds of Ashaninka were being recovered and were arriving as refugees in the Ashaninka community of Cutivireni after having been kidnapped and taken captive by the armed columns of Shining Pathists. There are thousands of photographs and memories of those terrible days in the community that I want to share.Memories of human beings barricaded to survive; without food, refugees, destitute against disease, with cholera raging, taking rifle fire, avoiding murderous mines, sharing fears and smiles, and death ever-present. Recurring images that keep coming back to me and remain vivid despite the years, in memory and on photographic paper, and which I now try to awaken from oblivion.
    • Ítem
      Hechos de violencia extrema y campos totalitarios senderistas entre los Ashaninka y Nomatsiguenga de la selva central del Perú
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2024-08-15) Villasante Cervello, Mariella
      Studies on the internal war in Peru have ignored the acts of violence: recruitments, rapes, executions, massacres and totalitarian camps. From the anthropology of violence, this article exposes the central points of an ignored topic: the totalitarian Senderista camps in which thousands of Ashaninka and Nomatsiguenga natives were captives. The Shining Path leaders sought the transformation of thousands of natives who had to destroy their social identities to create a “new communist society.” The priority sources are the testimonies collected by the author between 2008 and 2017, and the testimonies collected by the CVR between 2002 and 2003. The analysis takes into account, in particular, the works of Françoise Héritier, Hannah Arendt, and Tzvetan Todorov.