Vol. 33 Núm. 65 (2024)

Permanent URI for this collectionhttp://54.81.141.168/handle/123456789/201854

Tabla de Contenido


Artículos
  • Concepciones de un grupo de docentes de secundaria sobre la enseñanza del pensamiento crítico en temas controversiales del área de ciencias sociales Sotelo Munayco, María Lucero; Frisancho, Susana; 5-29
  • La narrativa de los sordos como base para la construcción de una pedagogía vivencial Muñoz Vilugrón, Karina; Lara Coronado, Jesús; Carrasco Madariaga, Jimena; 30-50
  • Teoría de la actividad histórico-cultural y teoría fundamentada como metodologías para investigar la identidad docente: una revisión sistemática Cárcamo, Benjamín; 51-80
  • Representaciones semióticas en el álgebra escolar: una revisión sistemática de la literatura entre 2013-2022 Vásquez-Alvial, Isabella; Flores-Francino, Kevin; Prieto-González, Juan Luis; 81-104
  • Evaluando la educación a través de la deserción: la maldición y el castigo Barbosa e Silva, Leonardo; 105-124
  • Educación y envejecimiento: un análisis comparativo entre la UNATI/UEM y la Carta Brasileña para Ciudades Inteligentes Ferreira de Alvarenga, João Vitor; Oliveira, Terezinha; Costa do Nascimento, Mariana; 125-141
  • Enfoque por competencias en la formación técnica: estudio de caso sobre el ITSC y el Infotep en la República Dominicana Martínez-Nova, Juan Antonio; Gil-Quintana, Javier; Hueso-Romero, Javier; 142-165

  • Ensayos
  • Explorando las bases pedagógicas de la gamificación como enfoque metodológico en la enseñanza superior Villamar Gavilanes, Ana María; Sánchez Casanova, Ricardo; 166-188
  • Los Cetpro como alternativa para fortalecer la productividad del capital humano y la transitabilidad a la educación superior de grupos en condiciones de vulnerabilidad en el Perú Gavino Ramírez, Thalía Amelita; Gutierrez Huanca, Piera Angela; 189-212
  • Reflexiones sobre el uso de artificios y el conocimiento especializado del contenido matemático de docentes del nivel primaria Dávila Vargas, Kelly Jennifer; Garay Ramírez, Sthefani Elena; 213-239

  • Reseñas
  • Estamos tarde, una memoria para recobrar la educación en el Perú. Saavedra, J. (2023). Debate. Penguin Random House Grupo Editorial S.A. Gálvez Varas, Nilda Jeannette; 240-246
  • Browse

    Search Results

    Now showing 1 - 2 of 2
    • Item
      Los Cetpro como alternativa para fortalecer la productividad del capital humano y la transitabilidad a la educación superior de grupos en condiciones de vulnerabilidad en el Perú
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2024-09-26) Gavino Ramírez, Thalía Amelita; Gutierrez Huanca, Piera Angela
      The Peruvian state has developed national policies that largely address the population seeking access to Technical Productive Education (TPE). However, these efforts prove insufficient in addressing the complex public issue of accessing elementary-level technical education. A significant portion of the population aiming to enter the National Center for Technical Education (CETPRO) as a prominent alternative does not necessarily find optimal conditions, leading to the perception of CETPRO as an unattractive option. Moreover, considering CETPRO as an integrated modality, the transition from elementary to higher education is not viewed as a viable opportunity to cultivate a competitive workforce in the labor market.
    • Item
      Enfoque por competencias en la formación técnica: estudio de caso sobre el ITSC y el Infotep en la República Dominicana
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2024-09-26) Martínez-Nova, Juan Antonio; Gil-Quintana, Javier; Hueso-Romero, Javier
      The main objective of this study is to assess the relevance of the competency-based approach in teaching practices within technical and vocational education in the Dominican Republic. The focus is on two institutions: the Instituto Técnico Superior Comunitario (ITSC) and the Instituto Nacional de Formación Técnico Profesional (Infotep). The study participants included both students and teaching staff from these institutions. The findings reveal that both ITSC and Infotep are highly regarded across the measured indicators, particularly in the category of pedagogical aspects.