Núm. 2 (2023)

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Tabla de Contenido


Presentación del Dossier
  • Sobre la potencia de compartir escenas de igualdad y mundos en común en las artes escénicas Marin, Fwala-lo; Sena, Leticia Paz; 10-14

  • DOSSIER: Prácticas escénicas, escenas de igualdad y mundos en común
  • Exploraciones en torno al proceso compositivo de la actuación escénica Vaccalluzzo, Victoria; 17-32
  • Posibilidades del archivo escénico Bifaretti, María Eugenia; 33-50
  • “Diálogo entre zorros” Santistevan De Noriega, Alfonso; 51-67
  • Hacia un estudio del cuerpo y la grupalidad en la formación actoral del teatro independiente de la ciudad de Córdoba (Argentina) Yurquina, Paulette; 68-82
  • Una coreopolítica por amasar Calisto Echeveste, Emilia; 89-102
  • Retrato de intimidad Otaño, Estefanía; 103-122
  • Trilogía en solos menores Thürler, Djalma; Woyda, Duda; 123-129
  • Imágenes, testimonios y heridas Perrone, Nicolás; 140-159
  • El teatro negro contemporáneo como posibilidad de praxis crítica interseccional de Andrade Silva, Bianca Camila; Dadico, Luciana; 160-178
  • Ánima Sola Domínguez Virgen, J. Carlos; Tamariz Estrada, María Cristina; 179-198
  • Creación en danza Fonseca de Almeida, Renata Mara; 199-210
  • El camino del/la dramaturgista Hernández Aparicio, Gabriela Guadalupe; 211-224
  • La acústica de lo abstracto en el universo simbólico de la danza Odissi Albergaria, Andrea Itacarambi; 225-245
  • Espectáculo O Miolo da Estória Silva Da Conceição, Raylson; Costa Ribeiro, Tania Cristina; 246-261
  • Voces en el silencio Ormeño Castro, Javier Alfonso; 262-282

  • DOSSIER: Reseña
  • Escrituras de la intimidad en Romina Paula o una reseña ampliada Araudo, Leilén; 283-287
  • Explorar

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      Una coreopolítica por amasar
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2023-11-13) Calisto Echeveste, Emilia
      Herein are presented some of the results of a larger ethnographic research carried out in the field of contemporary dance, which is circumscribed to what has been named as the southernmost circuit in Montevideo, Uruguay. Inquiries and conclusions are reviewed, particularly the ones about the aesthetic-political potential this dance has when it is pushed to its boundaries and when some inherited choreographic structures are dislocated. Besides, a brief reflection is developed on the possibility of opening ruptured lines, from dance practices to a widened field. The methodology used was ethnographic, it was approached from a phenomenological anthropological perspective and from embodiment. Specifically, the analysis focuses on two choreographic proposals, in which the researcher enactively participated, articulating the register with the concepts micropolitics (Deleuze Guattari, 2004) and choreopolitics (Lepecki, 2016), among others. Conclusions remark that in the cases wherein contemporary dance presents non-policed choreographies, certain practitioners materialize a potential of change, which for others operate just as part of the doxa of the wider dance field.