Histórica. Vol. 45 Núm. 1 (2021)

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Tabla de Contenido


Artículos
  • Periodos históricos y discontinuidades temporales: ensayo de interpretación Silva, Renán; 7-33
  • Las comisarías del Santo Oficio en la Audiencia de Filipinas. Conflictividad y comunicaciones en un espacio inquisitorial periférico, 1583-1784 Miranda Ojeda, Pedro; 35-82
  • Formas de la corporalidad en el pensamiento ilustrado entre España y América Latina Morgan, Muriel; Sidy, Bettina; Vacca, Laura Celina; 83-110
  • Política, sociedad y religión en Arequipa: una mirada desde el laicado católico militante (1885- 1919) Iberico Ruiz, Rolando; 111-151

  • Notas
  • El Gabinete de lectura del Ateneo Mexicano López Zahar, Jocelyn Guadalupe; 155-183
  • La democratización del libro: desde la piratería a los monopolios Darnton, Robert; 185-189

  • Reseñas
  • Del Villar Tagle, María Soledad. Las asistentes sociales de la Vicaría de la Solidaridad: una historia profesional (1973-1983). Santiago de Chile: Universidad Alberto Hurtado, 2018, 271 pp Espinoza Portocarrero, Juan Miguel; 193-196
  • López Soria, José Ignacio y Nashely Lizarme Villcas. El pensamiento de los ingenieros sobre el Perú (1850-1930). Lima: Centro Historia Universidad Nacional de Iingeniería, 2021, 2 tomos Quiñones, Leticia; 197-200
  • Lynteris, Christos (ed.). Framing Animals as Epidemic Villains. Histories of Non-human Disease Vectors. Cham: Palgrave Macmillan, 2019, 247 pp. Morales González, Ricardo; 201-204
  • Rice, Mark. Making Machu Picchu. The Politics of Tourism in Twentieth- Century Peru. Chapel Hill: University of North Carolina Press, 2018, 252 pp., ilust. Bariola, Nino; 205-208
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      Política, sociedad y religión en Arequipa: una mirada desde el laicado católico militante (1885- 1919)
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2021-12-19) Iberico Ruiz, Rolando
      The article analyzes the relationship between religion, society and politics from the perspective of militant Catholic laity in Arequipa. The study identifies two paradigms to understand this relationship influenced by the episcopal understanding of the socio-political context. The first paradigm was characterized by the desire to «Christianize» the country’s social and political institutions, that is, to monopolize the state institutions. The second paradigm, the Catholic societies sought to maintain the presence of Catholicism in society and politics by inter-vening in them. Through the public actions, the Catholic laity gave an implicit recognition of the emerging plurality of social and political options in Arequipa.