Anthropologica. Vol. 30 Núm. 30 (2012)

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Tabla de Contenido


Amazonía
  • El despertar de Kumpanam:historia y mito en el marco de un conflicto socioambiental en la Amazonía Garra, Simone; 5-28
  • Efectos del Estado como poder del Estado: expectativa, ansiedad y temor en la cuenca media del Inambari Lewis Denegri, Francisco; 29-44
  • Una mirada al Estado desde la educación en una comunidad shipibo-conibo Rolando, Giancarlo; 45-76

  • CONVOCATORIA: Estados experimentales, territorios vividos
  • Estados experimentales: Presentación Harvey, Penelope; Poole, Deborah; 77-82
  • Corriendo riesgos: normas, ley y participación en el Estado neoliberal Poole, Deborah; 83-100
  • Papeles de doble cara: la política de la documentación en un proyecto de ingeniería pública Pinker, Annabel; 101-122
  • Encuentros y desencuentros del estado local y regional en la gestión integrada de los residuos sólidos. Una tarea pendiente en el Valle Sagrado Tupayachi Mar, Teresa; 123-132
  • Políticas de la materia y residuos sólidos: descentralización y sistemas integrados Harvey, Penelope; 133-150
  • Reconfiguraciones del poder y la gestión local: afectos y tensiones que reinventan al Estado Lynch Cisneros, Jimena; 151-168

  • Género
  • Problemas de construcción de indicadores criminológicos y situación comparada del feminicidio en el Perú Mujica, Jaris; Tuesta, Diego; 169-194

  • Testimonios para la historia de la antropología
  • Un estudiante de antropología en el campo W. Stein, William; 195-200

  • Reseñas
  • Bartet, Leyla y Kahhat, Farid. La huella árabe en el Perú. Lima: Fondo Editorial del Congreso del Perú, 2010. 257 pp. Paz Verástegui, Pablo; 201-205
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      Efectos del Estado como poder del Estado: expectativa, ansiedad y temor en la cuenca media del Inambari
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2012-12-28) Lewis Denegri, Francisco
      This ethnography examines the (re)production of the Peruvian state’s power in the fabric of the everyday in the Inambari valley, located in Puno. I argue that focusing on both real and imaginary ‘State-effects’ provides us with a way of tracing the Peruvian state’s power in this context. Further, I examine the social effects of the convergence of two infrastructural projects, both geared towards global, neo-liberal integration, arguing that this convergence led to the creation of a social milieu fraught with feelings of expectation, anxiety, optimism and fear.
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      Políticas de la materia y residuos sólidos: descentralización y sistemas integrados
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2012-12-28) Harvey, Penelope
      This article and the previous «Convergence and divergence between the local and regional state around solid waste management. An unresolved problem in the Sacred Valley» from Teresa Tupayachi are published as complementary accounts on the management of solid waste in the Vilcanota Valley in Cusco. Penelope Harvey and Teresa Tupayachi worked together on this theme. The present article explores how discontinuities across diverse instances of the state are experienced and understood. Drawing from an ethnographic study of the Vilcanota Valley in Cusco, the article looks at the material politics of waste disposal in neoliberal times. Faced with the problem of how to dispose of solid waste, people from Cusco experience a lack of institutional responsibility and call for a stronger state presence. The article describes the efforts by technical experts to design integrated waste management systems that maximise the potential for re-cycling, minimise toxic contamination, and turn ‘rubbish’ into the altogether more economically lively category of ‘solid waste’. However while the financialization of waste might appear to offer an indisputable public good, efforts to instigate a viable waste disposal business in a decentralizing political space elicit deep social tensions and contradictions. The social discontinuities that decentralization supports disrupt ambitions for integrated solutions as local actors resist top-down models and look not just for alternative solutions, but alternative ways of framing the problem of urban waste, and by extension their relationship to the state.