Anthropologica. Vol. 36 Núm. 40 (2018)

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Tabla de Contenido


Prácticas musicales
  • Prácticas musicales andinas a comienzos del siglo XXI Mendívil, Julio; Romero, Raúl R; 5-10
  • Vigencia de la «banda típica» de la provincia de Chumbivilcas, departamento de Cuzco, Perú Cárdenas Coavoy, Hubert Ramiro; 11-38
  • Lima andina. Tras las huellas musicales andinas en Lima (1880-1930) Rohner, Fred; 39-70
  • ¿Eso es tradicional? Contexto, geografías y trayectorias musicales en la construcción de una noción sobre lo “tradicional”. El caso del Trío Los Cholos en Lima Metropolitana Molina Palomino, Pablo Alberto; 71-96
  • La música fusión, ¿verdadera inclusión? Una exploración de la escena fusión en Lima Montero-Diaz, Fiorella; 97-120
  • La Comunidad como forma de integración y organización entre los sicuris en Buenos Aires Padin, Esteban Ariel; 121-142
  • Entre las distorsiones de las guitarras eléctricas y el charango: Sónica, cuerpo y performance en las prácticas sonoro-musicales de los jóvenes músicos emberá chamí (Colombia). Molano Zuluaga, Juan Carlos; 143-164
  • Prejuicios, incomodidades y rechazos: música, territorialidades y conflictos en el Brasil contemporáneo Trotta, Felipe; 165-191

  • Traducciones
  • Presentación de la Sección Rivera, Cecilia; 193
  • Presentación: "Sacrificios sensacionales Deleitando los sentidos en los Andes bolivianos" Mendívil, Julio; 195-196
  • Sacrificios sensacionales deleitando los sentidos en los Andes bolivianos Stobart, Henry; 197-224

  • Reseñas
  • Surrallés, Alexandre; Espinosa, Oscar; Jabin, David (eds.) Apus, caciques y presidentes. Estado y política indígena amazónica en los países andinos. Lima: IWGIA, IFEA, PUCP, 2016. Campanera Reig, Mireia; 225-231
  • Leshkowich, Ann Marie. Essential trade: Vietnamese women in a changing marketplace. Honolulu: University of Hawai’i Press, 2014, xi + 251 pp. Bayona, Jorge; 232-234
  • Mendívil, Julio. En contra de la música. Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones, 2016, 192 pp. Elias Llanos, Fernando; 235-238
  • Romero, Raúl. Todas las Músicas. Diversidad sonora y cultural en el Perú. Serie Estudios Etnográficos. Tomo 8 Lima, Instituto de Etnomusicología PUCP 2017. 296 pp Nugent, Guillermo; 239-243
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      ¿Eso es tradicional? Contexto, geografías y trayectorias musicales en la construcción de una noción sobre lo “tradicional”. El caso del Trío Los Cholos en Lima Metropolitana
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2018-07-17) Molina Palomino, Pablo Alberto
      The present article exposes the results of a research project developed between 2011, 2012 and 2016 with Trío Los Cholos in the city of Lima, in which I sought to problematize the sense and use given to the notion of «traditional» within the musical practice of the ensemble, in interaction with its performance contexts. Our departure point was not to consider such term as an objective trait, characteristic of a variety of cultural artifacts according to authenticity rhetorics or academic folklore theories, but as an abstract principle constructed based on a set of meanings, perceptions or valuations defined by the ensemble’s performers. In this sense, it is not sought to determine what is «traditional» but which processes operate to determine the applicability of that category and the actors involved in them. To do this, we reconstructed the life histories of the members of the ensemble and conducted controlled sessions of musical exposition. This allowed us to observe that what we understand as «traditional» responds to a process that starts from the identification of sonorities and styles, which in turn activates representations of place associated to musical geographies and abstract performance contexts.
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      Vigencia de la «banda típica» de la provincia de Chumbivilcas, departamento de Cuzco, Perú
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2018-07-17) Cárdenas Coavoy, Hubert Ramiro
      This text is an ethnographic and sound approach to the «banda típica» (traditional band), one of the traditional musical groups with the greatest presence in the festivities of the districts and peasant communities of the province of Chumbivilcas, department of Cuzco, Peru. It is a descriptive work that examines the places where the band participates, the manner of dressing of its members, its instrumental composition and organization, the subject of the musical themes they interpret and their characteristic toques, exemplified by sound files recorded during field work and stored on the Internet to accompany this article.The field work began in March 2015 and gathers information obtained through participant observation, informal conversations, as well as individual and group interviews with traditional and popular musicians in the framework of the anniversary of the province of Chumbivilcas, (June 21, district de Santo Tomás); festivity of the of the Virgin of the Nativity, (September 8, district of Santo Tomás) and festivity of the of the Señor Justo Juez de Patapampa, (day of «compadres”, peasant community of Pfuisa, district of Llusco). Among the main findings is that the typical band has managed to adapt to the vertiginous changes of time due to the close link that it keeps with the turupukllay or «game of bulls», custom that is celebrated in the main festivities of the province of Chumbivilcas.