Anthropologica. Vol. 36 Núm. 40 (2018)

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Tabla de Contenido


Prácticas musicales
  • Prácticas musicales andinas a comienzos del siglo XXI Mendívil, Julio; Romero, Raúl R; 5-10
  • Vigencia de la «banda típica» de la provincia de Chumbivilcas, departamento de Cuzco, Perú Cárdenas Coavoy, Hubert Ramiro; 11-38
  • Lima andina. Tras las huellas musicales andinas en Lima (1880-1930) Rohner, Fred; 39-70
  • ¿Eso es tradicional? Contexto, geografías y trayectorias musicales en la construcción de una noción sobre lo “tradicional”. El caso del Trío Los Cholos en Lima Metropolitana Molina Palomino, Pablo Alberto; 71-96
  • La música fusión, ¿verdadera inclusión? Una exploración de la escena fusión en Lima Montero-Diaz, Fiorella; 97-120
  • La Comunidad como forma de integración y organización entre los sicuris en Buenos Aires Padin, Esteban Ariel; 121-142
  • Entre las distorsiones de las guitarras eléctricas y el charango: Sónica, cuerpo y performance en las prácticas sonoro-musicales de los jóvenes músicos emberá chamí (Colombia). Molano Zuluaga, Juan Carlos; 143-164
  • Prejuicios, incomodidades y rechazos: música, territorialidades y conflictos en el Brasil contemporáneo Trotta, Felipe; 165-191

  • Traducciones
  • Presentación de la Sección Rivera, Cecilia; 193
  • Presentación: "Sacrificios sensacionales Deleitando los sentidos en los Andes bolivianos" Mendívil, Julio; 195-196
  • Sacrificios sensacionales deleitando los sentidos en los Andes bolivianos Stobart, Henry; 197-224

  • Reseñas
  • Surrallés, Alexandre; Espinosa, Oscar; Jabin, David (eds.) Apus, caciques y presidentes. Estado y política indígena amazónica en los países andinos. Lima: IWGIA, IFEA, PUCP, 2016. Campanera Reig, Mireia; 225-231
  • Leshkowich, Ann Marie. Essential trade: Vietnamese women in a changing marketplace. Honolulu: University of Hawai’i Press, 2014, xi + 251 pp. Bayona, Jorge; 232-234
  • Mendívil, Julio. En contra de la música. Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones, 2016, 192 pp. Elias Llanos, Fernando; 235-238
  • Romero, Raúl. Todas las Músicas. Diversidad sonora y cultural en el Perú. Serie Estudios Etnográficos. Tomo 8 Lima, Instituto de Etnomusicología PUCP 2017. 296 pp Nugent, Guillermo; 239-243
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      Romero, Raúl. Todas las Músicas. Diversidad sonora y cultural en el Perú. Serie Estudios Etnográficos. Tomo 8 Lima, Instituto de Etnomusicología PUCP 2017. 296 pp
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2018-07-17) Nugent, Guillermo
      The book All musics. Sound and cultural diversity in Peru, can be described as a foundational work. It is made up of ten essays that develop multiple musical scenes; the Andean predominates, but Creole, Afro-Peruvian, classical music and a field of musical fusion are also included. This work by Romero lays the foundation for the creation of a new field of study: ethnomusicology in Peru.
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      Entre las distorsiones de las guitarras eléctricas y el charango: Sónica, cuerpo y performance en las prácticas sonoro-musicales de los jóvenes músicos emberá chamí (Colombia).
      (Pontificia Universidad Católica del Perú. Fondo Editorial, 2018-07-17) Molano Zuluaga, Juan Carlos
      This article is framed in the ethnomusicological interpretations deducted in my field work, in the Emberá Chamí indigenous resguardo in San Lorenzo; in this, the main objective was referring my work in an ethnography of the musical groups of indigenous youths. In this sense, this work evidences musical performance though a punk-rock event made in one of the most encumbered communities in San Lorenzo resguardo and it was denote certain political resistances, corporal and sonic behaviors in the territory. The intention is showing the socio-musical and socio-political meanings that these young musicians attribute to their sound-performance practices, privileging in this case, the tensions generated between: musicians, social actors, residents and the governors of the territory, by the sonic position that these young people attributes to their soundmusical practices.The Emberá Chamí indigenous youth are making different ways of fighting and resistance in order to their voices would be listening, they promulgate them with their sonorous performance practices. With these interpretations just concluding that the Emberá indigenous way of being / stay in San Lorenzo, is evidenced of through certain interpretations so that have been consolidated by the appropriation, listening and practice of punk-rock and Peruvian-Bolivian Andina music.