Vol. 06 Núm. 10 (2015)

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Tabla de Contenido

  • Presentación Došek, Tomáš; 7-8
  • Editorial Jaramillo, Cristhian; 9-10

  • Artículos
  • Análisis del comportamiento electoral en la ciudad de Cali utilizando fuzzy sets. Elecciones para la alcaldía municipal 2003-2011 Abadía, Adolfo A; Milanese, Juan Pablo; 13-37
  • La relación nacional-departamental en Bolivia: una mirada multinivel al nuevo escenario político del país Ascarrunz, Julio; 39-59
  • Corrupción a nivel local en Brasil: ¿la descentralización como un obstáculo? Melo Aranha, Ana Luiza; 61-83
  • El conflicto político como mecanismo de legitimización de alcaldes provinciales. Análisis de los casos de Arequipa (2002) y Espinar (2012) Hurtado, Verónica; 85-102
  • El éxito de Francis Allison en el distrito de Magdalena del Mar (2002-2014). Un análisis empírico de la ventaja del incumbente a nivel subnacional Becerra, María Gracia; Augusto, María Claudia; Retamozo, Diego; Ugaz, Sergio; 103-126

  • Entrevista
  • Recentralización y política comparada: territorio y Estado en los países andinos. Entrevista a Kent Eaton Becerra, Diana Flavia; Romero Castañeda, Joel; 129-137

  • Reseñas
  • Dargent, Eduardo. 2015. Technocracy and Democracy in Latin America. The Experts Running Government. Cambridge University Press. Alza Barco, Carlos; 141-142
  • Zavaleta, Mauricio. 2014. Coaliciones de independientes. Las reglas no escritas de la política electoral. Instituto de Estudios Peruanos (IEP). Encinas, Daniel; 143-145

  • Observatorio
  • Política Subnacional Comité Editorial; 149-150
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      La relación nacional-departamental en Bolivia: una mirada multinivel al nuevo escenario político del país
      (Pontificia Universidad Católica del Perú, 2015) Ascarrunz, Julio
      This article focuses on party competition in Bolivia from a multilevel approach with department (intermediate level) as the territorial unit of analysis from 2005 to 2015. The objective is to demonstrate the (in)congruence of an institutional level overlooked by the literature on multilevel studies, for which two indices of measurement are used: Summary Measure of Congruence (Gibson and Suarez-Cao 2010) in a one version and Dissimilarity Index (Johnston 1980) in two versions, nationally aggregated and departmentally disaggregated, with voting data from all competing parties (DISa) and only from those with double competition (DISb). The argument handled is that if an institutional level is important enough to be introduced to the electoral framework of a country, it should also be important enough for academic interest, especially in their relation with the rest of the system. From this, the study concluded that the importance of this institutional level depends on the degree of autonomy it has and the interest of the partisan actors and regional elites.